dimecres, 4 de gener de 2012

LLINARS – CANAL DEL CAGON – CLOTES DE CLEMENTET – GR7 – FONT I COVETES DE SANTA MARIA

Si volem fer aquest itinerari ens hem de mentalitzar que anem a retrobar antics camins, antigues histories de pastors i biscaters. Camins i histories que s’estan perdent i que amb els nostres passos anirem recuperant. Camins perduts que les bestioletes han anat mantenint vius no deixant que el boix els tapi del tot.
Plaer assegurat, ESGARRINXADES, EN EL MATEIX LOT.

El punt de sortida es Llinars. Aci arribarem des de Caro, seguint el Cami dels Clots.
Ja aparcats ens dirigirem cap al Pla de Centelles tot seguint el GR7.
Un tindre al davant la Tosseta Rasa, el Gr dona un bon tomb per deixar aquesta muntanya a la nostra esquerra, pero nosaltres anem a per un nou trajecte de manera que buscarem  la manera de baixar a les Clotes de Clementet deixant la tosseta a la dreta.
Per a fer aquesta variant anirem a recorrer l’antic cami (ara perdut) que enllaçaca el Pla de Centelles amb les Clotes. Esta brut pero els animalets del Port s’han encarregat de mantindre el seu rastre.
Buscarem de baixar per la Canal del Cagon, per on passa aquest cami.

Primer que res hem d’anar al Mas del Cagon , enmig d’uns bancals erms i a partir d’aci, Canal del Cagon avall fins fer cap a un pinaret, lloc on ens en sortirem per la dreta. Auqest cami, que te un cert traç, fa cap al sender que enllaça el GR7 amb la pista de la Vall d’Uxó passant per la Creu de Carabasses.
Un cop arribats a aquest sender girarem a dreta i en un moment ja sortirem al GR7 vora el refugi.

Seguint el Gr en direccio al Coll d’Alfara, passada la forta pujada que ens deixa a un collet ens podem assomar per vore tota la vall de la Franqueta : Carrer Ample, Vall d’uxo,  Llorer,…. Tornem al gr i caminem poquets, poquets minuts.

Sera el moment de tirar-nos muntanya avall, per l’esquerra, per alla on la vegetacio ens deixe. No son molts metres pero dificils de passar. Algun tram amb restes del cami.
Tot per poder fer cap a les Covetes de Santa Maria y el precios teix enganxat a la roca.

Un ambient que ens parla de pastors aixoplugant-se, fent-se unes bones peroladetes d’arros amb esquirol. I passant l’estona tallant un bassi amb la seva tapa per aprofitar els degotalls. Es el Bassi de Santa Maria. Alli a la vora, mut testimoni, trobem les restes del canteret que aprofitaven per beure.

Ja la tornada sera mes neta, pel Gr 7 fins Llinars. Unes cabres ens venen a saludar per a que el dia sigue mes complet. Pero l’anima s’ha quedat a les Covetes, amb un jovenissim pastoret,el senyor Miguel de la Franqueta i el seu avi mentres passen l’estona tallant un bassi.

1. en aquests mesos al Port es espira una tanquilitat total,i encara més en paratges així.Unes fotos ben xules.Una salutació.