dissabte, 28 de maig de 2011

LLINARS – LA FOIA – LES CLOTES DE CLEMENTET - CREU DE CARABASSES – FONT DE LA TINELLA – TERRANYES - LLINARS

El Port continuament ens ofereix noves visions que fan que un paisatge aparentment conegut, conegudissim per nosaltres prengui noves aparences. La Boira, la pluja, la neu,… el vent vesteixen aquests indrets de noves sensacions i a mesura que anem caminant pel seu interior ens les va trametent.

Avui recorrem historia del Port, historia que van escriure aquells noms que amb el pas dels anys han perdurat.

El nostre trajecte s’inicia a Llinars, pero l’aproximacio a aquells plans es un regal per a la vista.
Pujant pel caragol, a penes podem vore la carretera, pero de tant en tant s‘obren finestres a les diverses estances que performen aquests indrets.

Un cop passat el portell, continuarem per la pista fins al Coll de la Carrasqueta on, uns metres abans ens desviarem a dreta per l’asfalt. El nostre cami es el Cami dels Clots, que ens portara a passar vora la Roca Campanari.

Mes tard emprendrem el Cami de la Gavarda fins als Plans de Llinars on aparcarem vora l’indret on el Gr 7 travessa la pista.

A partir d’ara es cosa d’anar seguin el GR 7. A la nostra esquena, la Mola de Cati.
Primer ens dirigirem cap a la Foia

El paisatge es bonic de veres. Tant si es primavera, amb l’esclat de flors com si tenim la sort d’agafar un d’aquells dies d’hivern amb neu, boires, plugim, la recreacio per als ulls estara servida.

Anirem passant vora els corrals per als bous braus que solen pasturar per aquest altipla

El Gr 7, marcat a prova de boira espessa, no ens presentara cap dificultat.

Anirem a passar a la vora de la Tosseta Rasa, el vertex mes alt de la Terra Alta

I el cami ja entrara en un nou ambient.

Avui, com que es un dia boiros, les imatges estan difuminades per un tel, el que li dona un aspecte magic a l’entorn. El Port s’ho mereix.

Primer passarem vora el Coll d’en Caubet, amb una bifurcacio que ens menaria al Toscar

Mes tard, just abans del Coll de Carabasses i a ma esquerra esta el Fornet dels Morellans. En aquest indret, ja fa un segle, els pastors morellans acampaven. De la sarria treien una pell ben adobada sobre la que pastaven. El pa era cuit en aquest fornet del que ara nomes queda la boca.

Seguin el gr farem cap al Coll de Carabasses. Antigament era anomenat el Coll del Bosc negre. Aqui tambe hi ha una desviacio al Toscar.

Alli ja passem a un altre vessant. Hem d’estar atents ja que ben aviat, abans d’arribar al refugi de les Clotes, hem d’abandonar el Gr i prendre una desviacio a l’esquerra. Ara les marques roig y blanc passen a ser fites, mollonets.

Per este nou cami trobarem una desviacio molt dificil de vore, al cap d’una bona estona de caminar, que ens acostaria als Xumadors. Alli hi ha unes covetes i unes petites surgencies d’aigua. Es en aquest indret on passà els darrers dies de la seua vida Salvador? Carabasses, el darrer fabricant d’estris de boix del Port. Alli va passar una nit del 1896. Possiblement es va aixecar en plena nit per “canviar l’aigua a les olives” i es va estimbar.

Nosaltres, pel cami que anavem seguint (no ens cal desviar-nos cap als xumadors) trobarem el lloc on degues quedar el cos sense vida.
Una creu gravada a la pedra i ressaltada amb quitra ens recorda el fet, la data i les inicials SA

Seguirem caminant per dins del bosc fins a tindre a la vista, a l’altra banda de la vall, la Punta Serena

Passarem per una zona de ginebrons de bona capçada

Fins que arrivarem a un cargolet.
Al final d’aquest tram fotografiat, en el moment que el cami tomba fort a esquerra, nosaltres ens desviarem per la dreta, canal avall vora la paret de roca. Varem bastir unes cuantes fites. Avall, cosa de cent metres i desviant-nos a dreta,

albirararem una reblera que hem de travessar. Si ens hi fixem, a l’altra banda de reblera hi ha una coveta.

Alli s’ho troba la Font de la Tinella

Tornarem al sender que momentaniament haviem deixat per anar a la font i continuarem baixant fins la pista que recorre la Vall d’Uixo. A l’altra banda de barranc, en alçada vorem la Punta Blanca.
Ara seguirem endinsant-nos per la vall, pista amunt. Poc despres l’abandonarem per un sender a dreta (si seguim recte farem cap a un final de pista i als Bassis de la Vall d’Uixo)
Pero nosaltres ens hem desviat per un antic rossec i en forta pujada hem fet cap al Saltador de Franquet, a dalt de la carena. Si mirarem a dreta voriem la Punta Blanca, el Pi Camat i la Terra Alta.
Per tenir mes informacio d’aquesta part de recorregut us emplaço a vore les entrades d’aquest blog referents al Pi camat i  els Bassis de la Vall d’Uixo.

Nosaltres hem seguit el sender que en un tres i no res ens ha dut a Terranyes, vora el refugi.

Ara, per pista i sender travessarem el Pla de Centelles i farem cap de nou al Gr 7 (compte amb els bous solts) . Podeu visitar aquest itinerari on surt aquest tram

Fins a caminar pel Gr que aquest mati ja hem recorregut, pero en sentit invers tornarem a Llinars i conte contat,… l’excursio s’ha acabat.