diumenge, 19 de desembre de 2010

LA FRANQUETA (MONUMENT AL GUARDA) COVA DE LA BENAIXA I DE LES BRUIXES – COLL DE BOTANA – ROURE I SERVERA DE FRANXO

En sabiem de la seua existencia. Ell ens contà que quan guardava per alli, s’aixoplugava en aquella cova. Alli escrivia cartes al seu germa que feia la mili al Sidi Ifni.

Son histories del Port, d’aquelles que li donen la dimensio humana que es reflecteix a cada pas que fas pel massis.

De manera que varem decidir anar a vore unes coves i fonts i arbres imponents que tant ens agrada visitar.

El  mati, mes ben dit la matinada tenia un ale que prometia sorpreses. Nomes en pujar al cotxe que ens traslladaria a Horta de Sant Joan i a La Franqueta els vaig comentar als meus companys que tenia ganes de fotografiar boires.

I ves per on que el Port ens faria un bon regal de Nadal. Varem aparcar al monument al guarda, situat abans de La Franqueta. Alli hi ha un pal indicador que ens menaria a fer un itinerari per sota de la Roca Llisa. Nosaltres varem agafar un petit sender que d’alli mateix surt per la dreta i s’enfila amb ganes, amb poques marques pero de bon seguir, entre antics bancals ara  envaïts pel bosc.

Al cap d’una bona estona ens trobarem a pocs metres per sota de la Punta dels Cucons.
Alli aparegue un dels millors espectacles que m’ha ofert mai el massis.
La Terra Alta tapada per un mar de nuvols.
El Tossal d’Orta apareixia com una illa.

Al davant nostre, les Moles del Don

I cap a la llunyania, les muntanyes del Matarranya.

Per moments tot anava canviant i apareixien i desapareixien illes enmig d’aquell mar.

Despres de fer aquesta parada, el sender, un bon sender va iniciar una baixada, suau pero constant.

El cami ens portava en direccio al Coll de Membrado pero nosaltres varem agafar una desviacio a dreta que va cap a un collet i despres en direccio al Coll de Botana. El sender ja no era tan bo, i en algun moment fins i tot perdedor.

Pero abans d’arribar-hi, varem fer una aturada a la Cova de la Benaixa.
Es una cova que cal visitar. Una gran entrada amb  dues boques mes  que li donen llum.

De la boca estant el paisatge es corprenedor i ens es facil imaginar la tendresa en que el petit pastor li explicaria al germa les novetats al mas, de com havia anat la collita, de quants quilos d’olives, dels cabrits  nascuts, o del que passava pels masos de la vora.
Mentrestant, la pluja ameraria el terra y ompliria l’ambient de sentors i perfums.

Potser un topinet amb arros i esquirol bollia al seu costat.

De la cova, per sender ja mes perdut nosaltres pujarem a dalt del crestall.
El paisatge continuava sent especial.
Entre els retalls de la boira, alla lluny divisavem Caro.

Alli hi ha uns quants plans on antigament es sembrava cigrons; molt bons diuen que eren.
Veiem la Punta dels Cocons. Nosaltres passarem per la base dreta de la punta.

Ja en els plans, en una paret  esta la Cova de les Bruixes. Molt poqueta cosa.

I de la cova, en quatre gambades, al Coll de Botana. Alli esta la Corralissa de Franxo i el Pou de Botana.

Del coll, cap avall en direccio a La Franqueta per restes dùna pista.
Mes avall, mentres anavem fent zigazagues varem trobar-nos una pista que per la dreta ens portava al Mas de Franxo. Pero una mica bans d’arrivar, hi varem trobar una gran servera,

I un precios roure.

La pista ens va arrimar al Coll del Llop i ja ben avall deixarem la pista i per un sendero passarem vora el Mas de Toni

I el Mas de la Franqueta.
Ja a l’area recreativa nomes quedava fer el recorregut fins el Monument al guarda. O be per la dreta, carretera, o per l’esquerra, sender, del riu

DESCARREGA'T EL TRACK

1. Unes fotos plenes de màgia ,tal com és mereixen aquests indrets que heu visitat.
    Aprofito per desitjar-vos BONS NADALS.

Abraçades!

2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

3. Rectifico el que he dit, ja que he dit un error:
    He intentat arribar a la Cova de les Piletes, ja que en el track d'avui marcava el waypoint, i al mapa vaig veure un camí que s'aproximava molt, encara que no vaig veure que arribés.
    Jo ho he intentat i amb penes i suors vaig arribar dalt on em sembla que hi es, però no vaig veure la possibilitat de baixar-hi.
    El camí que he seguit comença molt net però es va tapant per moments, amb varis esbarzers i rosers bords de mes.
    A casa vaig adonar-me que un altre dia si vau arribar, però des de'l Coll del Llop.
    Pel demès, perfecte amb tot, com sempre.
    Mercès per ensenyar els vostres coneixements d'aquestes contrades.