dissabte, 18 de setembre de 2010

ULLDEMÓ – PENYAGALERA – COVES DE BERTROL – RACO DE LES OLLES

Els conglomerats terciaris que emmargenen la part nord del Port tenen per a mi ,entre d’altres, dos  atraients especials : per una banda, els colors rogencs que al capvespre es fan amos i senyors del paisatge i d’altra banda les altes i verticals parets que cauen a plom sobre els rius.

Penyagalera te un tercer atraient , la seua fesomia. Es tan caracteristica que la fa reconeixible des de moltes parts del port. I aixo que es de formes senzilles.

Avui hem pujat i baixat per llocs diferents en un circuit que no te desperdici.

D’igual manera que en una altra ruta que ja vaig fer, iniciarem l’itinerari al Toll de Pablet pero en arribar al cim, no recularem sino que anirem a buscar l’Ulldemo aigües amunt, per a no perdren’s un meandre espectacular.

De manera que la primera part del recorregut esta ja explicada i alli us emplaço per a seguir-la

L’Ulldemó baixa amb mes ganes del que esperava, ja que estem en epoca de cabdal gassiu.

Tenim al davant les parets de Penyagalera, a l’esquerra la Roca del Migdia

Davant nostre s’obre la vall de l’Ulldemo

Estem en zona de voltors i els anirem trobat,  en vol o als seus posadors

Seguint el PR farem una forta pujada per un cami ple de codols pero net i de bon seguir. Ja a dalt distingirem el cim que esta separat de nosaltres pel Barranc de Penyagalera.

En arribar a un pouet, podem triar dos camins: l’altra vegada vaig prendre el de l’esquerra i avui el de la dreta.

Ambos es reuniran a la Caseta de la Mola.

Ja al cim de Penyagalera, podem deixar l’esguard allunyar-se mes enllà de les Agulles de Bot, de la Terra Alta, de la Punta de l’Aigua

Desfent uns pocs metresel cami d’arribada vorem que a l’esquerra surt un nou sender que se’n va  avall, cap al Coll de Pelele, al fons. Les marques dels estels del Sud i unes marques roges ens hi dirigiran.

La baixada inicial no te cap complicacio pero comporta un bon desnivell fins a travessar un barranquet.
El creuem i remuntem fins al Coll de Pelele

Ja al coll, trobem una cruïlla vora les restes d’un corral: a esquerra, seguint els estels blaus, fariem cap a l’Algars. A dreta, amb marques verdes, en una pedre trobarem escrit : Ulldemo. Endavant. A nem a baixar per la Costa d’Arrancapets.

El cami, malgrat les fites i les marques verdes esta poc dibuixat i es bo prendre una mica d’atencio en segui-lo, al temps que admirem les parets de la dreta, on es refugien els voltors.

Mes endavant, uns bancals plens de pi mediterrani amb un verd llustros ens diuen que estem al Mas de Quatre.

Una mica mes endavant, una bauma amb una construccio que fa vore que estigue habitada i uns metres mes avall les restes d’una sequia.

Passada una antiga canalitzacio farem cap a l’Ulldemó.

L’hem de travessar i pujar a la pista que ve de La Pataquera.

Ara es cosa d’anar seguint la pista o si ho preferim, per dins del riu.

Si he seguit la pista, mes endavant seguirem una pista tancada que baixa a tocar el riu. Estem a les Coves de Bertrol, unes baumes tancades.

Una d’elles esta reconstruida. Passant per davant de la porta, neix un caminet que s’endinsa seguint riu avall.

El lloc es dels mes bonics que te l’Ulldemo.

Pero ens uns metres, a dreta ens arriba un barranc, el Barranc de Penyagalera.
Es necessari que travessem l’Ulldemo i ens endisem per aquest nou barranc. Es poca distancia pero el seu final sera una bona recompensa : El raco de les Olles. El barranc, despres d’un salt ha excavat tres olles que son dignes de vore.

Tornats a l’Ulldemo, seguirem la seua davallada. Per on ens deixi l’aigua o la vegetacio, a dreta o esquerra, passarem per un raco amagat que ens fara badar la boca.

Les amplies vistes dels contraforts de Penyagalera.

Finalment, passat el meandre, el riu s’acosta a la pista i sera el moment de pujar a per ella.

La trobada amb la pista sera una sorpresa : la Font de Jordan. Humil, amagada pero bella. Amb la seua teula dissimulada entre el verd.

Pista avall, un darrer record a les parets de Penyagalera, i passarem vora una altra font, una cova emparedada i arribarem finalment  al panell indicador de l’inici de l’excursio.

DESCARREGA’T EL TRACK

1. Espectacular recorregut!! Mel fico directament a la llista de excursions inexcusables !!