dimarts, 10 d’agost de 2010

HORTA : COVA DEL MORO – CAMI DE LES TOSSETES – ES PLANETS – POU - ELS ESTRETS

A partir d’un itinerari de la Fundacio Territori i paisatge, he fet aquesta ruta circular al voltant de les Moles del Don. El cami te parts molt poc marcades, pel que es molt necessari l’us del GPS, sobretot la part que va fins als Pradets.

No es pot proposar un itinerari per part d’una fundacio seria, amb senders quasi sense marcar, molt bruts i on intuir el cami es la manera de progressar.

De passada, ja que el cami ens ve molt a prop, visitarem una de les joies del dia, La Cova del Moro d’Arnes

Sortirem del poble d’Arnes i seguirem uns idicadors que marquen el cami als Estrets i Toll Blau. Mes endavant, passats uns dos quilometres i mig continuarem per la pista asfaltada i despres de terra fins uns pins vora el barranc. Seguint el track ja veurem on aparcar els cotxes i iniciar el cami.

Estem a prop d’una cruïlla de pistes. La de l’esquerra baixa al barranc (passarem per ella a la tornada) i ara anirem per la de la dreta. Mes tard, en una altra cruïlla tombarem a esquerra, passarem per un cartell de regulacio d’escalada i continuarem fins al fons del Barranc Gros, el travessarem i continuarem per la pista, pel marge dret fins que s’acabara a dins del barranc, vora un toll que hem de superar.

Seguint endavant arribarem a l’aiguabarreig amb el Barranc de la Cova del Moro. El sender continuaria pel Barranc Gros (el de la dreta), pero nosaltres anirem pel de l’esquerraq, a visitar la Cova del Moro i per tant el que farem sera desviar-nos.

Ara seguirem a mitjan alçada el vesant orografic esquerre  del Barranc de la Cova del Moro. Algunes fites ens ajudaran. Alla baix veurem el barranc encaixonat. Passarem un petit pas una mica complicat, res de la’altre mon.

Finalment farem cap a la base del cingle on esta la Cova del Moro. Primer que res vorem una amplia bauma .
Conten histories per Arnes d’un moro que s’emporta alli a una jove cristiana i, ….

Val la pena que ens hi fixem en les formes que hi trobarem pel sostre d’aquesta.

Sobre la bauma hi ha la cova. Distingirem un pal llarg amb uns esglaons clavats, formant el conjunt una mena d’escala o mes aviat un escarrisó..

Nomes n’hi ha una per accedir a la boca de la cova, pero no es pot arribar a la base d’aquesta escala, si no es escalant . La part inferior es vertical.
Sembla ser que la manera de pujar era utilitzant aquesta escala per superar el tram inferior de la paret. A continuacio es recuperava l’escala i es feia servir per salvar la part superior.

Despres de visitar la cova, desfarem els nostres passos fins la cruïlla de barrancs. Alli prendrem el barranc que ara tenim a esquerra i sempre que puguem el remontarem per la llera. Si trobem aigua, podem anar pel cami, molt brut que va pujant per la dreta a poca altura. De fites, poques i de marques de PR tambe .

Caminant per dins del barranc farem cap a un resalt. Les marques ens portarien a continuar per la llera i mes tard abandonar-lo.
Pero segons el que que em comenta Jordi Beltran, que es qui m’ha mostrat el cami, l’antic cami seria el que seguirem : En trobar el resalt, el superarem i seguirem a esquerra abandonant el barranc. A partir d’ara la cosa es complica degut a que el cami esta molt brut i mal marcat.

Durant el trajecte, seguirem una forta pujada i si estem atents hauriem de trobar un sender desdibuixat a esquerra que va a la Cova Miralles. No el vaig poder trobar.

Despres continuarem pujant fins arribar a un collet. Es un bon moment per exercitar la vista i el coneixement del Port. Vorem La Gronsa (la cresta), la Punta de l’Aigua al fons, La Roca de Benet, Terranyes, la Ballestera

El cami, que de tant en tant te alguna marca groga, passara a ser un esplendid cami. Esplendid per l’empedrat i els marges que el sostenen. Nomes per veure aixo val la pena el trajecte.

Baixarem fins al fons del barranc i el remuntarem fins arribar a un collet. Ens podem despistar en el fons del barranc.

Ja a dalt del collet tindrem a la vista Els  Pradets i nomes cal arribar-hi, que no es tan facil. Potser el millor sera anar seguint restes de cami fins fer cap al fons del barranc on l’herba verda ens atreura. Remuntant aquests prats vorem una estacio polinitzadora (unes arnes) i ja a pocs minuts, la pista  dels pradets. Per aquests prats podem trobar les restes del mas i un pou .
Pista avall, ben aviat, despres d’un collet, hi ha un sender marcat amb una fita que es desvia per l’esquerra cap a dintre del bosc.

Ara anirem per un sender net i de bon anar.

Vora el caminet, a dreta, hi ha un pou en bon estat, encara que els que van netejat el cami l’ompliren de branques..

Que seria el que donava aigua al mas. Estem a la Vall d’en Cabus i entre les branques podrem vore a esquerra les impresionants parets de La Falconera.

Finalment farem cap al Riu dels Estrets, al cami que ve de La Franqueta. Continuarem avall per la pista. A dreta vorem un aqüeducte que no hem de creuar ja que la mateixa pista travessara el riu. A esquerra , just travessat el riu, vorem un antic forn de calç que la poca sensibilitat ha fet que les obres de remodelacio de la pista hagin estat a punt de fer-lo desapareixer.

Anirem veient les impresionants parets de les Moles del Don i del Duc a esquerra i La gronsa a dreta.
Ara es cosa d’anar gaudint dels estrets, caminant per un bon cami que segueix la canalitzacio d’aigua que ve dels Ullals de Morago.Photobucket

Si fa calor, els tolls que anirem trobant convidaran …..

Passarem el Toll Blau i mes tard el Barranc de la Cantavella. A dreta un cami empedrat que no hem de seguir porta a Arnes.
Ara ens hem d’anar fixant en que a l’altre costat de riu hi ha les restes d’una antiga canalitzacio.
Compte! Estavem seguint les marques dels Estels del Sud i les hem d’abandonar i en un gual, passar a l’altre costat de riu, a per l’antiga canalitzacio. L’hem de seguir molt poc troç.

El cami torna estar brut de debo.

Pasarem pel costat d’una altra estacio polinitzadora

Fins que arribarem a una pista, que hem de seguir. Mes tard ,una cruïlla de pistes. La nostra baixa al Barranc Gros. El creuem i ens desviem de la pista per un sendero que s’enfila amunt amb ganes, per a apareixer a la pista i al lloc on tenim el cotxe.

DESCARREGAT EL TRACK

1. Aquest Diumenge passat vam volen fer aquesta ruta i vam arribar fins a la cova del moro. No va haber-hi manera de seguir, no es podia passar i vam haber de tornar enrere. Estava massa tapat de matolls

2. El barranc de la Cova del Moro i el barranc gros són molt ferèstecs, els boscos estan molt bruts i les fites no són gaire visibles. TAmpoc hem pogut fer l'excursió. COm puc descarregar-me el track? des del blog no he pogut. Gracies i felicitats pel blog. M'agrada molt consultar les vostres rutes. hartadepublicidad@gmail.com