divendres, 9 de juliol de 2010

MONTSACRE : PUJAR PER L’ESCALEROLA , POUET DEL PORT, I BAIXAR PER L’ESTERROSSALL I AL SALT

Quan passem per la carretera que va de Prat del Compte cap a Horta, per l’esquerra no ens podem quedar impassibles davant d’aquella muralla calcaria impresionant, coronada pel Pilo, el Tossal d’Engrillo i que ara, a ran de l’incendi d’Horta ha quedat mes evident.

Es el Montsacre.

Els dos pujadors mes coneguts, Valero i la Mala Dona, no son els unics camins que desafien aquesta muralla. N’hi ha d’altres ja que els homens i dones del Port, de sempre s’han volgut estalviar passes per a arribara les fertils terres de dalt, Ravanals o la Refoia o inclus un cami diferen per Paúls.

Avui he solcat la barrera pels altres dos pujados classics  pero desconeguts : L’Escalerola i l’Esterrossall

La nostra ruta s’inicia en una pista asfaltada , situada a l’esquerra, passat el poble de Prat de  Compte en direccio a Horta.
Aquesta pista es bifurcara i nosaltres, per l’esquerra continuarem pujant, anant per pista de terra, fins que una fita a dreta i una sendera que alli neix ens convidaran a aparcar i posar-nos a caminar per la aquesta.
Pel cami ens hem de trobar un forn de calç.

Mes endavant una taca verda de vegetacio ens indicara que ja estem a la Font de  Miguel

Deixarem aquesta font a la nostra esquerra i continuarem pujant.

Arribarem a una reblera coronada per un collet. No es el nostre desti, sino a l’esquerra d’alli.
Hem d’anar superant el desagradable pas de la reblera.

Photobucket Pero tambe hem d’anar girant-nos per vore el paisatge que s’esten cap al nord, amb les Agulles de Bot al fons i la Terra Alta que s’obre cap a l’horitzo.

El final de la pujada  vindra marcat per un ampli flanqueig cap a l’esquerra. Estem a l’Escalerola

El cami s’ha tornat aeri, sense dificultat pero cal parar atenció.

Quan la cosa sembla ser (que no ho es massa) mes exposada, un cable fixat a la roca ens dona seguretat.

Poc a poc anirem superant els passos

Fins fer cap al collet. D’aci, si seguirem el crestall, tal com es fa a la cursa de Paüls, fariem cap al Tossal d’Engrillo. Davant nostre, al fons,  la Bassa de la Refoia

Hem de davallar fins al Barranc  que hi tenim al fons, seguint una traça. Un cop al barranc, dreta amunt, trobariem el Teix d’Engrilló, monumental.

Pero anirem cap avall, vora el barranc. A la llera hi ha una Oma i alguna que altra raresa botanica mes.

El barranc pel que anem passant, el Barranc del Salt, ens el trobarem mes tard, cap al final de l’excursio.

Quan ja sembla que el barranc gira a dreta i es llença cap avall amb força per tallar el Montsacre, el cami ens treura de la seua llera i remuntarem el vesant dret.

Fins a passar a la vora del Pou del Port.
A partir d’ara, anirem a burcar un altre cop el crestall, a la recerca de l’Esterrossall. Una muntanya punxeguda que si ens hi hem fixat mentres veniem per la carretera, abans d’arribar al Prat, ja ens haura sorpres.

Mentres anem pujant cap al crestall, als nostres peus distingirem el Mas de la Refoia i les pistes que davallen a Prat o a Paüls.

ja arribats al crestall, tota la cresta del Montsacre ens deixara bocabadats.

Pero hem d’estar atents a una canal que tirara avall amb forca : es la canal de l’Esterrossall

La passem de llarg uns metres, fins trobar un indicador de ferro rovellat amb l’Esterrosall al fons.

Es el moment d’iniciar el descens.

Sembla molt inclinat pero es pot fer be. L’unic perill son les pedres que podem fer caure nosaltres.

Si seguim les marques roges, que les hem seguit durant tot l’itinerari, vorem que anem desviant-nos cap a la dreta.

Fent cami farem cap al bosc i despres d’una bona baixada ens trobarem amb la pista que hem seguit amb els cotxes, pero mes  avant.

Ja caminant per la pista ens podem fixar en la Canal de l’Esterrossall, per on hem baixat , la  Feixa del Salt i el salt, a l’esquerra.

Si anem amb ulls, per la pista i a ma esquerra vorem una fita que marca la sendera amb moltes fites que arriba al Salt. Estem al Barranc del Salt. Sembla ser que hi ha un excursionista que a partir d’aci, i per l’esquerra esta intentant trobar un altre pujador al Montsacre.

Despres de la visita, desfarem el cami fins la pista i en pocs minuts farem cap als cotxes .