diumenge, 4 d’abril de 2010

TOSSAL D'ORTA - MUNTANYA DE SANTA BARBARA

Si anem cap a Horta, venint d'Arnes ebs sorprendra un piramide que s'aixeca al costat del poble. Alli esta, desafiant, tant que un bon dia decidiras pujar-la. Avui es el dia.

L'itinerari comença al Convent de Sant Salvador i per arribar-hi , hem de seguir la primera pista a dreta que troben en arribar al poble.

Moreres, un monument que simbolitza la perspectiva de Picasso en pintar els paisatges d'Horta i uns xiprers seran els nostres companys.

El convent, iniciat possiblement pels Templers al S XII amb una transicio del romanic al gotic fou continuat al S XIV pels hospitalers.

Al 1542 vingueren els franciscans donant-li el nom de Mare de Deu dels Angels i al 1547 arriba fra Salvador que dona fama al lloc.

La decadencia comença  en temps de la guerra dels segadors amb nombrosos saquejos fins que al S XIX ja esta a punt de ser desmantellat pel seu propietari, un fill d'Horta quan el municipi el va comprar.

El cami l'iniciarem per la part de darrera del convent, rodejant aquest mentre el deixem a la nostra dreta. Alli un pal indicador ens marca el cami a seguir : un corriol prou pla al principi que va seguint la base dels cingles de la cara nord de la muntanya.
Al principi vorem la Capella de Sant Pau, enlairada damunt d'un espero, on conta la llegenda que es retirava a resar el miracler Salvador.

Mes tard passem vora una altra capelleta.

Anirem deixant Horta a les nostres esquenes i rodejant la muntanya per la base dels conglomerats

Fins a passar vora la Cova i Font de Sant Salvador on conten que el sant va fer sortir aigua de la roca donant tres cops de basto.

A partir de la cova el cami comença la pujada forta, amb alguns trams que van fent zigazagues entre marges.

Al final d'aquests marges trobarem un xicotet pla al vessant sud de la muntanya on vorem les restes de l'ermita de Sant Antoni

Aci, el cami esta flanquejat per una fila de xiprers on podem trobar les restes d'un refugi de la passada guerra civil

Y tambe canalitzacions que en el seu moment servien per omplir una cisterna, que es conserva en prou bon estat.

Ara el cami s'enfila fort

fins fer cap a un altre xicotet pla amb xiprers on hi ha una bifurcacio : a dreta seguirem per arribar al cim i a esquerra, seguint recte, esta el cami de tornada al convent.

Estem en un lloc on gaudir d'impresionants alhora que dramatiques vistes sobre el Port, on podem apreciar l'efecte devastador que tingue l'incendi de l'any passat.

Hem seguit cami a dreta amunt fins l'ermita enrunada de Santa Barbara i d'alli, per la cresta un curt recorregut facil pero exposat ens hi dura a la creu que marca el vertex. A continuacio la tornada la farem per on hem vingut fins la bifurcacio, i alli podem optar per continuar cami endavant, primer planejant i despres amb fort desnivell de baixada per un terreny prou descompost i de traç indefenit en algun moment o tornar per on hem vingut.