dissabte, 17 d’abril de 2010

PENA-ROJA - ELS MOLLONS - BARRANC DEL FERRI - CREU DEL LLOP - NEVERA DE BORLA

El nostre itinerari començara a la Bassa de Sant  Miquel. Per arribar-hi, nomes ens cal entrar al poble i tot just passat el restaurant girar a esquerra i seguir els indicadors a Fredes i Penyes del Masmut. Compte! no seguiu l'indicador del museu, que tambe es diu Masmut.
Si volem sortir caminant des de el poble, podem seguir les indicacions d'aquest itinerari

Quan ens trobarem a la bassa, d'esquenes al poble  a dreta vorem dues senderes. Nosaltres anem a seguir per la de la dreta que comença planejant i despres baixa a travessar el Barranc del Saüc i continua primer pujant fins un collet (vigilar les bifurcacions) i despres planejant fins al Barranc de les Raboses

Remuntarem aquest barranc seguint el corriol, passarem per uns estrets, vorem un pouet, ...

i quan veiem una carrasca a la nostra esquerra, en el sentit de pujada hem d'endevinar un collet a l'altra banda. Passats menys de cent metres d'aquesta carrasca hem d'abandonar el fons del barranc i pujar recte, per la nostra dreta (riba esquerra) entre bancals abandonats fins al collet.

Alli trobarem un nou sender. Si caminem una mica a dreta podem vore les restes d'un mas.

Pero nosaltres hem d'anar a esquerra, per entre les restes d'un antic cami. Passarem pels peus dels Mollons .

I baixarem fins al Barranc dels Mollons que remuntarem per la riba dreta, sense crreuar-lo. Una bifurcacio a dreta ens portaria a la pista, pero nosaltres hem anat a esquerra.

Anirem remuntant barranc,

fins arribar davant d'uns camps a l'altra banda de barranc. Ara es el moment de creuar i continuar pel sender.

Fins fer cap al Mas dels Mollons

El mas te algunes curiositats, com per exemple una edificacio annexa,...

on trobem les restes d'una premsa de vi.

Tambe una imponent carrasca i a la porta del mas, gravat a la pedra una inscripcio : "Año 1909 El amo Juan Jil "

El Mollons, al fons, el paisatge quotidia dels masovers.
Del mas estant, prendrem una pista que va a buscar una altra que entra pel Barranc d'en Ferri

Arribats al Barranc d'en Ferri, seguirem la pista fins al repla final (es curta) i despres baixarem a la llera. Es tracta de seguir per dins del barranc intentant desviar-nos a dreta o esquerra en el moment en que els resalts o l'aigua ens obliguen. De vegades pot anar sec, com es el cas d'ara o amb aigua.

Per dins del barranc anirem trobant restes de l'antic cami i tambe ens podem desviar per anar a visitar el Pi de Ferri. Potser siga interessaant seguir les indicacions d'aquest itinerari

El barranc te un salt que ens impedeix la progresio i hem de superar-lo pel costat. Ara es el moment delicat. D'esquenes al salt, vorem que la riba dreta es infranquejable per les altes parets. Per tant ens hem de fixar en la nostra esquerra. Neix un petit sender, cosa dels animals, que s'enfila per l'esquerra a buscar les parets rocoses que les vorem prou rectes i semblen dificils de pujar. Si no veiem el corriol, podem pujar per la base de la paret per un passadis inclinat prou net de vegetacio . Mentres anem seguint per la base de la paret vorem una canal que la talla i s'enfila amunt. Per aquesta canal, anar tirant amunt i quan trobem un ginebre mig mort, amb una grossa soca sortirem de la canal cap a dreta i amunt fins trobar un caminet que voreja, entre el bosc, la cinglera.
No hi ha cap problema especial per pujar la canal, fins i tot plovent com es el nostre cas. Nomes, com comenta el meu company Fede, cal no mirar avall.

Un cop arribats a la part de dalt del cingle, ja situats sobre el sender que el recorre,  podem vore alla baix barranc i salt. Al fons destaca el Mas d'Antolino

Anirem seguin el sender a la recerca del barranc i de la part superior del salt, on ens podem assomar. Pel cami vorem una altra carrasca de bones dimensions.
Ara remuntarem el curs d'aigua, trobarem un corriol que recte es dirigiria al Mas d'Antolino, a dreta al Mas dels Molinars i a esquerra, per on tirarem, al Maset de Ginero

Pujarem mig camp a traves mig per l'antic cami que comunicava aquests masos, desviant-nos per assomar-nos al Barranc de Ferri. A l'altra banda de barranc vorem la paret que acabem de pujar on es pot endevinar la canal  que la solca pel mig.

Sender amunt fins al Maset de Ginero.

Podem entrar al seu interior i vore els corrals amb un pesebre

Sobre el corral , el pis de dalt on es solia guardar la palla o fins i tot viure la gent

Davant del mas, l'era i alla al fons , entre la boira, el Mas d'Antolino. Ja a l'altra banda de vall, amagat entre la boira, el bressol de Desideri Lombarte, el Mas dels Molinars, destruit pel foc.

Del Maset de Ginero, be per pista o per les restes de l'antic sender farem cap a les bassetes on trobarem el cami de la rogativa, cami que seguiren els habitants de Vallibona  darrera de l'ase quan al s XIII es quedaren sense dones a causa de la pesta i feren cap a Pena-roja. Ara es el cami de la rogativa i nosaltres el seguirem fins als cotxes.

Contra el cami, el Ginebre gran de Ginero

Mes endavant, la Creu del Llop  (de ciment encara que hauria de ser de ginebre) recorda la mort d'un pastoret per part d'un llop al S XIX. Al seu costat un placa amb el romanç de l'escriptor de Pena-roja  Desideri Lombarte on explica aquest fet

Aci podem assomar-nos a la carena per gaudir d'una bona vista sobre els Mollons

Anirem seguint el cami fins al Mas de Borla.

Al costat del mas, quasi tocant les parets, una magnifica nevera, una de les mes ben conservades del Port. Llastima de la carrasca que li ha crescut a l'interior

Passat el mas, farem cap a una pista on ja estarem a la vista de les Penyes del Masmut. D'aci, coll de Borla, pista, Mirador de Voltors, continuem per sendera, seguint el cami de la rogativa, pintat de PR i finalment Bassa de Sant Miquel.

DESCARREGA'T EL TRACK

1. Ah, lo divendres de Sant Jordi fem una excursió de Pena-roja al Periganyol (la Caixa). Més informació: http://www.facebook.com/event.php?eid=366428070825&ref=ss