divendres, 2 d’abril de 2010

LA FRANQUETA (MONUMENT AL GUARDA) - ROCA LLISA - COLL DE MEMBRADO - POU DEL CULLERER - COLL DE BOTANA - POU DE BOTANA - FONT DE FRANXO - LA FRANQUETA - ULLALS D'EN XICOI

Ruta que ens porta a passar per racons perduts del Port, pero per on l'home va passar, va suar i va tenir emocions fa molts anys. Ara hem intentat caminar per camins abandonats, caiguts al pou de  l'oblit. I curiosament propers, molt propers al Port amable de les pistes i de les senderes netes. I dels noms que sonen coneguts.

Quan anem cap a La Franqueta, passada la pista de les Roques d'en Benet, vorem un camp d'ametllers, un mas, i la Roca Llisa. Atrau l'atencio aquesta llarga i llisa paret de roca que apareix per la nostrta esquerra. Si parem compte vorem aquesta imatge : per damunts dels ametllers, entre la roca llisa i una paret que li barra el pas s'obre cami un barranc, el Barranc de les Lluïses. Fixem-nos be perque passarem per alli. El mapa del ICC marca una mica de sendera que senglars i cabres s'han encarregat, en algun curt tram, de mantindre en la memòria. Pero no es cosa de fiar-se'n : tot aquest barranc el farem a toc de punxades o agafats a la roca.

El nostre cami comença amable. Continuan amb el cotxe per la pista asfaltada mes amunt de l'anterior parada esta el Monument al Guarda. Una ombria bona per aparcar. Alli hi ha un pal indicador : A la Roca Llisa i Coll de Valera. Alli mateix neixen dues senderes. La de la dreta va al Coll de Botana. La de l'esquerra es la que seguirem.
Anirem guanyant alçada i vistes sobre la feina que ha fet el riu dels estrets sobre els conglomerats : La Ballestera.

A mesura que anem guanyant alçada apareix la Roca llisa, llarga, que ens acompanyara una bona estona.

Finalment el cami comença a baixar fins fer cap al Coll de Valera, a prop de la pista per la que hem passat amb el cotxe. Un pal indicador ens fara girar a esquerra.
Nosaltres a dreta, per un corriol una mica brut.
Arribarem a un barranc i el travessarem. El GPS a partir d'ara sera indispensable.

Passada la vegetacio, comença  la roca llisa : per uns trams inclinat i uns trams verticals, anem seguint el cami de l'aigua per on podem. A esquerra la paret i una canal herbosa. Hem d'anar pujant a prop de la vegetacio pero millor per la pedra nua. Mes amunt apareixeran uns marges plens de vegetacio : Almenys algu va passar per aqui alguna vegada. Veiem dos barrancs pero el nostre es el de l'esquerra.
Un cop als marges, amunt entre les argelagues, carrasques, pins i romigueres fins arribar a una part de bosc mes neta. Les restes d'un antic corral seran el següent signe humà. Ara respireu tranquils : la part mes dura ja esta passada.

Un sender que passa vora el mas ens hi dura a una pista que ves dels Cucons. Nosaltres pista a esquerra fins arribar a una altra.

Aquesta nova pista, que seguirem per la dreta ens deixara al Coll de Membrado.

Al mateix coll, a dreta un sender net : el cami del Coll de Botana. Lluny, la Gronsa

Caminarem poc per aquesta sendera i una fita i un corriolet ens porta en pocs metres al Pou del Cullerer. Pou bonic com el que mes. Si ens hi fixem a la foto vorem uns esglaons de pedra que baixen fins l'aigua. Es una meravella de pou.

Seguirem per la sendera, que ens portara a un coll.

I d'aquest coll ja veurem el Coll de Botana

La vista sobre el Mas de les Eres amb el Joan Gran i les moles del Camp i de les Canals es clara.

Situats  vora la Corralissa de Franxo, de cara a la Punta de la Creveta, vorem que del coll surten dos pistes, una a dreta que se'n va cap a La Franqueta, que es la que seguirem i una altra a esquerra a buscar la pista del Mas de les Eres.

Doncs per uns metres agafarem la pista de l'esquerra i baixarem un parell de bancals. A dreta, a uns 50 metres de la pista vorem un bassi.

I del bassi estant, mirant en direccio al coll hem d'endevinar el Pou del Coll de Botana, que es el que alimenta el bassi.

Despres tornarem al coll i emprendrem la pista que baixa al Coll del Llop i la Franqueta. Pel cami, un bassi, la Font de Franxo

I mes tard el Coll del Llop, la pista i un petit desviament a dreta per passar vora el Mas de Toni

El Mas de la Franqueta

I de la Franqueta anirem davallant el Riu dels Estrets per la seua riba esquerra.
A la mateixa area de la Franqueta hi ha un toll.

Mes endavant els Ullals d'en Xicoi i el Toll de la Figuereta i el Toll Blau.

Finalment trobarem una resclosa, una pista que travessa el riu i que despres de una curta pujada travessa la pista de la Franqueta vora el Monument al guarda.