dimecres, 7 d’abril de 2010

ELS TIL.LERS DE CORATXÀ

Quasi fa un segle, em comenten els meus guies Virgili Verge i Sebastia Vidal, que aprofitant la festa de l'arbre el mestre i alumnes de l'escola de Coratxa van baixar al Barranc de l'Avellanear a per un rebroll de til.ler i el van plantar a la plaça del poble.

Ara es una referencia monumental.

Avui anirem a coneixer el Barranc de l'Avellanar. No es la seua epoca mes esplendorosa (millor la tardor) pero volia fotografiar els arbres despullats. El temps no ha acompanyat.

Per arribar a l'inici hem de pujar del Boixar a Coratxà per la carretera. Al cap de dos qm. trobaren una pista que porta al Moli de Joaquin i mig  quilometre mes endavant a dreta ja vorem una esplanada on esta el Mas de Josep, als peus de la Mola Terra. Alli aparcarem i seguirem una curta pista que baixa en direccio al nostre barranc. Ben aviat cambia a corriol marcat, rep per l'esquerra un altre corriol que ve de Coratxà, gira fort a dreta i pel mig d'un bosc espes on abunden els grevols anirem trobant restes brutes del caminet. Tenim al nostre davant una vegetacio exhuberant  que en algun moment fara dificil d'endevinar el cami a seguir. El GPS sera de gran ajuda.

Poc a poc anirem perdent alçada, creuarem un barranquet que sovint porta aigua i farem cap a un petit repla amb un pi marcat amb el numero 15.

A partir d'aci trobem dos camins. Sense baixar a la llera, enfilem pel cami que segueix, per la riba dreta el curs descendent del barranc. Abans, pero si mirem barranc amunt, a prop , a la nostra esquerra vorem sobresortir entre la vegetacio els til.lers

Una bifurcacio ens portara a creuar-lo i ja per l'altra riba anirem davallant entre camps i canals d'aigua fins arribar al nostre objectiu

Que no es d'altre que el Moli de Joaquin. Mig enrunat com quasi totes les edificacions que anem trobant pel Port. Alli hi ha una pista que per l'esquerra ens duria al Coratxà i per la dreta al Boixar.

Despres de la visita a l'edifici iniciarem la remuntada al barranc, ara per la riba esquerra i seguint uns numeros pintats en roig al tronc dels arbres. Al principi, i en un camp hi ha una font amb el seu diposit i mes tard un altre diposit.
El cami ens ha de dur al petit repla amb un pi marcat amb el numero 15 on hem estat abans.
Tal com he comentat abans, d'aquest repla estant hem de dirigir l'esguard als til.lers que sobresurten entre el bosc i un cop localitzats seguir el sender que tenim als nostres peus i que s'hi dirigeix.

Aviat arribarem al primer exemplar, el mes monumental

I seguint el corriol al costat trobarem l'altre.
Ara ja es cosa de seguir el senderó que ens fara baixar a la mateixa llera.

I començarem a remuntar el barranc on trobarem nombrosos avellaners.

Ens trobarem un resalt que es puja facilment per la nostra esquerra

I un altre que ho fa per la nostra dreta

Anirem seguin la llera fins al final on hi ha una pujada prou inclinada, ja entre la vegetacio d'un bosquet d'avellaners.

Fins arribar a la part alta del barranc, quasi a creuar la carretera. Alli esta el PR que seguirem fins a creuar la carretera i continuar per ell.

Passarem per la Font de la Ballestera i seguirem pel PR fins estar mes o menys a l'alçada del Mas de Josep. Alli sortirem del cami i en un curt camp a traves farem cap als cotxes.

Si no ho hem fet abans de començar a caminar, ho podem fer ara . Anirem a la plaça del poble per a vore el Til.ler del Coratxà, arbre monumental.