diumenge, 4 d’octubre de 2009

FONT D'ALFARA - PANY DE LES HEDRES (EL MAS )

"De cami, no en trobarem en tot el trajecte." "Baixador, ... no h'hi ha; pero aixo no es problema : si no hi es, nosaltres el farem".

Amb frases com aquestes, el bon amic Joan Mª Ventura, del Mas de Barberans, em va posar en solfa davant d'aquesta ruta. Jo, tranquil, penso: per on passi ell, passare jo.  Per tant ja sabeu el menu si es que la voleu repetir, cosa que us emplaço a fer. Coscoll, llentiscle, carrasquetes, pedra i marges seran els plats de l'apat. I l'agraïment de tot cor a cabres i senglars per haver dibuixat el traçat que intentarem anar seguint, sempre que poguem, per fer cap a dues petites joies que s'amaguen entre els barrancs dels Cocons i de la Galera.

Anae-hi, aneu-hi i gaudiu d'un paisatge solitari on les cabres us aniran sortint al pas, els voltors us sobrevolaran i gaudireu d'una visio sobre el Pla de la Galera que us animara l'esperit fent oblidar les esgarrinxades (que en seran moltes)

El Port amaga petits tresors que demanen peatge per a ser vistos. Pero al final de la jornada, en tornar al cotxe, el cor obert de joia fara oblidar les penuries del cami, que al cap i a la fi tampoc en son tantes.

El nostre periple comença a la carretera que va de La Cenia al Mas de Barberans. Passat el Km 10, encara mes uns 800 metres trobarem a ma esquerra una pista. Alli podem aparcar o tirar amunt en cotxe fins trobar una cadena que ens barra el pas.

Trobarem alguna bifurcacio i passat el Corral del Carrover ja podrem aparcar si hem pujat en cotxe. Hi ha la cadena

que i passem caminant i en un centenar de metres ja comencem a tirar pel recte. Al començament travessant marges i bancals d'oliveres.

El trajecte es facil : una linia que vol ser recta en direccio a la Punta d'Alfara. La pujada es forta i hem d'intentar anar trobant els trams mes pelats, les roques, les passeres dels animals,...

Amb l'alçada s'obre el paissatge. Estiguem atents ja que l'aparicio de les cabres estara gairebe assegurada. Poca gent ve per aci a molestar-les.

Quan estarem a prop del cim de la Punta d'Alfara vorem per l'esquerra un petit espai pelat de la muntanya. Alli esta la Font d'Alfara. Estimada per animals de pel i ploma, estem en un dels pocs abeuradors que poden trobar per aci. Alli, entre les pedres, a ran de terra, un foradet per on passaria un dit i poca cosa mes deixa sortir un raig que alimenta un basiolet minuscul a la roca i en sobreeixir omple un tollet. Tot minuscul pero engrescador : Hem trobat la primera fita del dia.

Ara sera cosa de pujar a la Punta i seguir el crestall per alla on sigua. La vista sera de primera categoria : Els Morrals de la Junsa , la Portella del Pinell, castells enlairats , la Mola del Boix, el Coll del Pi estaran al nostre davant, a esquerra.

Per la dreta, als peus, les Carroveres

I el paisatge  trencat del Barranc de la Galera i de la Vall

Nosaltres, crestall avant ens dirigim a la Mola del Boix. Als nostres peus, per la banda dreta, els Fenassassos de Malió.

Per la meitat de la mola hem de distingir el pany de les hedres, facilment localitzable per les heures que alli vorem.

La part diguem complicada es la d'endevinar la feixa per la que hem de seguir per arribar a les heures. En trobar el morral de la foto, ens posarem a peu del pany

I no ens toca mes que, a peu de paret, anar caminant en lleugera baixada

Actualment queden dues heures. Peo n'hi havia mes. Als peus de la roca hi ha les restes dels troncs que ho testifiquen.

En arribar a la segona heura, mig morta, ja divisarem una mica el Coll de la Selleta. D'aci fins el coll arribariem,  per sendera, en un quart d'hora llarg. I del coll ja podriem baixar al pla per qualsevol de les dues bandes, amb cami marcat : per la dreta a la pista del  Barranc de les Carroveres i per l'esquerra a la pista del Barranc de Valldebous. De les pistes, si hem tingut l'encert de deixar un segon cotxe, podem anar ja al començament de la ruta.

Nosaltres tornarem per on hem vingut. No sense abans fixar-nos en el tronc de l'heura, que Deu n'hi do.

Com no! amb la calor del dia no podem ignorar la Font d'Alfara a la tornada. Val la pena estirar-nos llargs a terra y fer uns llargs glops d'aigua, la cara enfonsada al bassiolet, com tanta gent haurà fet abans que nosaltres al llarg dels centenars d'anys que l'home corre per aquestes muntanyes.
I com sempre que algu m'acompanya a descobrir un lloc nou arribo a casa amb l'agraïment pels tresors compartits.