diumenge, 6 de setembre de 2009

REFUGI FONTFERRERA - PI DE MATAPAELLES - MATARRANYA - BESEIT

Recorregut comode ja que es tot de baixada i que proposa una ruta a Beseit utilitzant una via en part alternativa a la classica per la Coscollosa encara que no ens perdem tota la part del Matarranya que es espectacular.

Sortim del Refugi de la Fontferrera i comencem a caminar per la pista que va a buscar la pista de Fredes, que seguirem. Atencio a no desviar-no i anar en direccio Caro ni tampoc del Xalet del Rei.
Al cap de menys d'una hora de cami, que encara que es per pista no es fa pesat pel fet d'anar travessant un espes bosc, trobarem a ma dreta una desviacio que es la que hem d'agafar. Si ens passem, farem cap al Coll de la Creu i la pista a Beseit.

Ara sera cosa d'anar per aquesta nova pista tancada per una cadena. A esquerra el paissatge sera molt obert i tindrem vistes sobre l'Argaret i alla al fons les planes de Vallderoures

A prop nostre vorem diversos masos enrunats, como el Mas del Consolet

O el que visitarem, el Mas de Fesoc damunt d'una penya i al darrera d'ell despunta, alt per damunt de tots els seus companys, el Pi de Matapaelles

Aquest mas esta construit a sobre d'una coveta la qual te un petit forat a tall de finestreta que permetia controlar si venia algu per la pista. La baixada fins al mas, desde la pista, es una mica camp a traves i hem d'anar intentant passar per alla on tinguem el terreny mes net, que n'hi ha. Trobarem les restes de l'antiga sendera que davallava fins el mas.

Del mas estant baixarem una quinzena de metres fins aplegar-nos a la soca del Pi de Matapaelles, arbre monumental que val la pena visitar.

Posteriorment , el retorn a la pista, el Corral de Quinto, que el  trobarem mes endavant.

I tambe el pou del Quinto, vora una bassa.
Alli prendrem una pista que baixa vertiginosament cap al Matarranya. Mentres anem baixan tindrem vistes sobre les agulles que es formen a la roca de l'altra vesant de riu, a dalt tambe vorem l'Arany, ...

Mentres anem baixant per aquesta pista, ja en desus i prou feta malbe, ens anirem arrimant al Matarranya. Alla al fons, l'estret que forma el Pont de la Guimerana enmig d'una vegetacio frondosa. Atencio que aquesta pista no s'ha de seguir fins al final. Abans, a ma esquerra, unes fites vora el cami ens senyalaran una sendera que es desvia i que hem de seguir.

La baixada es forteta i fa cap al Barranc de la Coscollosa, que porta aigua , i que hem de travessar i seguir una sendera que baixara pel marge dret d'aquest riu.

Ben aviat ens trobarem un nou sender, amb els estels blaus i que nosaltres seguirem per l'esquerra. Passarem vora l'aiguabarreig del Barranc de la Coscollosa i el Matarranya i sera cosa d'anar baixant aquest darrer. Si no corre aigua podem optar per anar fent cami per la llera del barranc. Pero tambe podem seguir els estels blaus que van seguint senderes que ara surten, ara entren al barranc evitant que ens mullem els peus.

D'aquesta manera farem cap a les Gubies. No hi ha sender y nomes tenim dues opcions : riu avall i si no hi ha aigua cap problema o si n'hi ha ens tocara nadar, o tambe seguir pel Pas del Romeret. Es una canal que trobarem a ma dreta tot just on comença l'estret. Puja, s'enfila i amb ajut de cadenes i esglaons, a tall de via ferrata i ens permet passar per dalt de les gubies evitant-les i baixant a la llera tot just quan aquestes s'acaben.

Nosaltres optem per seguir abrranc avall, no hi ha aigua i aixo li treu emocio, aventura i espectacularitat al recorregut.

Just quan finalitza aquest pas, de la dreta se'ns ajuntara la baixada del Romeret.

A partir d'ara reprenem la sendera.

Per tot un seguit de passarel.les anirem evitant els tolls d'aigua

Fins fer cap al Pla de la Mina, on trobem la pista de Beseit. A dreta, un PR. Si el seguim pujarem a la Balanguera. Seguirem pista avall.

Estiguem atents ja que a esquerra vorem un pla a l'altra banda de riu on es distingeix un tancat enreixat de color verd. Travessarem el riu per un pontet per acostar-nos-hi.

Son  les  Pintures rupestres de la Fenellosa.
Despres es cosa de tornar a la pista i xino xano fer cap a l'aparcament i d'alli, si es el cas, caminar fins Beseit.