dissabte, 5 de setembre de 2009

LA FOU - COVA FÈRRINS - MAS PERAIRE - FREDES

Deixar el cotxe vora el panta, pujar fins Fredes i tornar es una de les excursions mes tipiques que hom fa per la banda sud del Port. Pero de vegades volem variar en el recorregut mes habitual. Per tant us proposo una espectacular pujada fins a aquest petit poblet amb unes vistes sobre el barranc del Salt que de segur que us impresionaran ja que bona part del cami transcorre per la part alta del barranc. I sense oblidar la pujada fins al Mas del Peraire o la visita a la Balma que esta vora el Mas del Salt.

Per baixar tenim un munt d'opcions : Podem tornar pel Salt, pel Pi Pastor , pel Portell de l'Infern o fins i tot pel Mas d'Abella. Tot depen de les ganes de caminar, que en estos casos no cal siguen moltes. En aquest blog vorem la ressenya de totes aquestes opcions.

L'emocio i una mica d'aventura estan servides.

Venint de La Cenia per la carretera de la Pobla, just passat el pont sobre el pantà. enfilarem per la pista de terra que surt a la dreta. Anirem conduint per ella fins arribar a una deviacio, un pontet i una enorme cova : la Cova dels Ferrins. Alli aparcarem i començarem a caminar per la pista que remunta el Barranc de la Tenalla.

Caminant per aquesta pista la primera visio del grandios entorn pel que ens movem es el morral punxegut que tenim al davant, el Morral Desplegat.

A la nostra dreta, per  una pista que ignorarem, fariem cap al Raco del Presseguer i d'alli, amb unes quantes esgarrinxades i l'ajut de mans i peus fariem cap al Negrell.

Un cop passat el Refugi de la Tenalla, travessat el barranc dos cops, immediatament trobarem un pal indicador totalment rovellat. Alli unes marques grogues ens condueixen, per la dreta, cap al Mas del Peraire. La pujada es forta pero per un cami net.

Mentres anem guanyant alçada la visio sobre el Barranc de la Tenalla es mes magestuosa. Malgrat que la pluja ens esta amenaçant , la roca, les agulles de pedra i el verd del bosc van omplint tot l'entorn.

A l'altra banda de barranc, el Sola d'en Brull i la caracteristica cova, de grans dimensions.

La pujada es forta i rapidament anem guanyant alçada.

El cami es de bon seguir. Les marques grogues i blanques del Pr que condueixen fins el Mas del Peraire i despres al refugi de la Fontferrera no son molt abundants pero tampoc massa necessaries. Estem circulant pel cami que feien servir els habitants del mas per baixar als plans de baix i d'alli a la Cenia. Prova d'aixo son els nombrosos trams empedrats.

El cami ens portara a passar vora un pany de paret on sol veure's voltors

O un altre que per la vegetacio que s'hi troba, fora de temps de sequera deu rajar l'aigua per les escletxes.

Finalment farem cap a un cami ben emmargenat.

Vora el que s'hi troba un bassi de pedra on els animals poden beure ....

... l'aigua de la Font del Mas del Peraire, que esta alli al costat.

Ja despres de caminar poquets minuts farem cap al Mas del Peraire, actualment reconstruit. Rodejant el mas per la nostra dreta apareix el principi d'una pista  formigonada per la que passarem al darrera de l'edifici. Alli hi ha una explanada i al final d'ella, a la part oposada a la pista hem de buscar uns mollonets que marquen la noca sendera. En pocs metres, marques roges desdibuixades ens fan baixar, passar la canal de la Lluïsa i fer una bona pujada.

Quan quasi estem finalitzant la pujada, a esquerra i marcada per una fita, esta la sendereta que en pocs metres fa cap a una balma amb vistes espectaculars.

Pel que es veu, es lloc d'aixopluc de cabres. Despres d'observar tota la vall de la Tenalla-Salt, es hora de tornar enrera fins el sender pel que pujavem i continuar d'aquesta manera fins iniciar el planeig.

Passem per dalt del Mas del Salt

I continuem caminant fins arribar a la cruílla amb el sender que puja del Salt i despres amb una pista que seguirem a dreta. Visitem la Font del Teix que esta en la propera cruïlla amb una altra pista a esquerra i despres anem seguint en la direccio que portavem:

Farem cap a Fredes.

1. Bon recorregut. Veig que finalment vas trobar la sendera que puje a la balma.

2. SI.De fet esta molt clara ja que hi ha varies fites que s'encarreguen de dirigir-te. Gracies per les teues indicacions