dissabte, 15 d’agost de 2009

PONT FORADAT - COVA ROJA PER MOLA AIXADA

Quan anem per la pista de la Fou, ens sorpren la mirada d'un ull petri que va seguint els nostres passos. Alla dalt, l'ull de Sauron vigila amatent tot allo que passa per un dels barrancs mes bonics de tot el Port.
Avui he anat a visitar-lo, pero fent una ruta diferent a l'habitual. Seguint fragments d'un track de Sergi Chavarria i amb la companyia de l'Antonio i Isabel Fuentes, que em mostraren l'ubicacio del segon pont foradat, he caminat per indrets amagats  i he pogut gaudir de noves prespectives d'aquesta zona que malgrat tant que l'hem vist no ens ha deixat de sorprendre

El nostre periple s'inicia a la Cova dels Ferrins, Barranc de la Fou amunt, on tenim lloc per estacionar. Alli haurem de baixar uns metres, fins la llera i enfilar per una sendera neta, i tant neta, que s'enfila.

Ens anem dirigint cap a la Mola del Cepi, on esta el pont foradat. A esquerra la Mola Aixada i a dreta la Mola l'Eixam.

La sendera esta molt clara i no ens cal l'ajut de cap marca.

Al darrera nostre la vall : el panta i la Mola del Mangraner. A esquerra voriem el Morral Llampat.
El sender fa cap a una cruïlla : a dreta, el cami de baixada, marques blanques i fites. Tambe n'hi ha un altre, arribarem aci venint per ell, que farie cap a la Portella de la Malladeta. Davant, en pujada, el cami al pont. A esquerra el que s'en va cap al segon pont foradat i que mes tard seguirem. Marques blanques .

Finalment farem cap al Pont Foradat. Grans dimensions ens envolten. Pujarem a  ell per una canaleta i aun ajut de mans farem cap a l'interior.

Assomats a l'altra banda, la Mallada del Llentiscle a la nostra esquerra, la Portella de la Malladeta, per on tornarem, al davant i alla al fons podem distingir la Punta de la Puça i al seu darrera, el Catinell.

Ara es hora de davallar per la canal de pujada i arribats a la cruïlla girar a ma dreta, seguint unes marques blanques que mes tard haurem d'abandonar.

Caminant vorem un nova imatge del forat. La nostra sendera es bifurcara: A dreta, seguint marques blanques, passariem a l'altra banda del pont.
El sender, es va tornant menys precis, pero es pot anar seguint. Cal intuir-lo.

Anirem rodejant la Mola Aixada, que deixem per la dreta. Passem vora el que sembla una font.

I per entre unes baumes on els pastors han fet alguna construccio. Per aci passa poca gent pero es poden vore rastres dels excursionistes i de les cabres.
Hem d'estar atents a una canal que puja i que deixarem a la dreta. Despres la seguirem pero ara es el moment de continuar endavant.

I d'aquesta manera aol cap de cinquanta metres vorem la finestra oberta

Davant nostre, al fons i vora el Mongo, Fredes. Antonio em comenta que estem en un dels pocs llocs del Port on podem vore aquest poble. El Barranc del Salt, el Sola d'en Brull a esquerra, a dreta, el Negrell, la Costa dreta.
El Raco del Presseguer als nostres peus. Caminem per sendera poc marcada. De tant en tant una fita. Podem pujar, camp a traves fins el cim de la Mola Aixada ja que hi passem a la vora. Travessem aixaragalls i pinars mentres ens mantenim a la mateixa alçada a la recerca del collet que hi ha entre la Mola Aixada i la Costa Dreta. Un cop estem en aquest coll, pasem del Barranc de Costa dreta, al SW cap al Barranc de la Cova la Roja, al NE.

En baixada entre la vegetacio trobarem el cami que ve de la Portella de la Malladeta cap al Barranc de les Tosques i area de la Fou. Nosaltres, en primera instancia tirarem avall, cosa de 150 metres fins trobar l'indicador de la Cova la Roja.

Alli esta la Font de la Cova la Roja , una petita construccio de pedra seca i la cova.

Si seguim avall pel cami que portavem, a ma esquerra hi ha un baixador al barranc. Poca cosa per a trobar una petita meravella. Un bassi amb la seua canaleta i un regalim d'aigua per les parets que malgrat la sequera que hi ha ens permet omplir la cantimplora.
Aci hi trobem un sender prou perdut que despres de travessar el barranc s'enfila en direccio al Negrell per fer cap a la capçalera del Barranc de les Tosques.

Ara es el moment de tornar enrera pels nostres passos , cami amunt deixant a dreta el senderet per on hem vingut. Caminarem per un corriol arranjat pel Parc Natural: estem fent l'itinerari de la Cova la Roja, dirigint-nos a la Portella de la Malladeta.
Al davant de nosaltres , mentres anem caminant, vorem la Moleta dels Hortets. A la seua dreta, la Portella de la Malladeta.

Uns metres abans de la portella, passem vora una cova. Si ens hi fixem, alli vorem la Font de la Portella de la Malladeta.

Passada la cova ja farem cap a la Portella. D'alli, a esquerra fariem cap a l'Area de la Fou.

Pero nosaltres anirem a dreta per entre un paisatge impresionant. Al fons, el Pont foradat i a dreta las parets de Lo Llentiscle
Passem vora la Font de la Faça del Bou

I per entre unes balmes on hi ha alguna construccio de pedra  farem cap  al Pont Foradat. En el moment que tenim el Pont just al nostre cap el cami es una mica perdedor i hem d'estar atent a no baixar massa.  La nostra ruta ens ha de portar fins al sender que hem usat aquest mati, a la cruïlla que abans he esmentat.

En arribar a la cruïlla, a esquerra hi ha un corriol molt ben marcat amb pintura blanca i mollonests que passant pel cim de la Mola l'Eixam i a traves del pinar de la Mallada de l'Eixam ens fara topar amb la pista de la Fou. Ara nomes es cosa d'enfilar per la dreta fins al pont que ens aplega a la Cova dels Ferrins, final del nostre itinerari.

Nomes m'agradaria comentar que si feu aquesta ruta, erigiu alguns mollones en el tram que va entre el Pont Foradat i la Cova la Roja, ja que esta molt mal marcat.

DESCARREGA'T EL TRACK

1. Cada sortida que fas és una nova sorpresa! Està clar que has decidit d'arribar fins als racons més recòndits del Port i conèixer-lo de cap a cap. Endavant, xicot!

vicent pellicer

2. Hola, el pasado sabado 22 de Agosto, nos fuimos a hacer esta ruta Jose Buchardo del C.E. Burriana y yo Toni Martin, siguiendo el track.

La ruta en cuestion es una pasada, pero hay que avisar que hay que tener claro que es una ruta con poco uso y que los caminos se intuyen o se adivinan y que no hay que esperar apenas señalizacion.

Los paisajes son indescriptibles y las fotos no le hacen honor de ninguna de las formas porque son de una belleza indescriptible, pero ademas de disfrutar hay que ir preparado a sufrir un poco.

Creo que intentare alguna ruta mas de las que tienes pero intentare preguntarte antes por ellas.

3. M'alegra que hagiu gaudit del recorregut.
    Respecte a les poques marques, si llegiu be el text voreu que hi ha varies referencies a que es un cami poc marcat, que cal intuir,... el Port, en el moment que surts fora de les rutes habitual es aixis. Per aixo es interessant anar amb el GPS

4. hola lluis
    air varem fer-hi la volta una colla de companys, la veritat que ens ha encantat,les vistes que tens des dels forats son una passada, donat que tens una prespectiva de dos vertens,una llàstima que estiga tot sec, no hi ha gens d'aigua en cap font del recorregut.
    El trac perfecte, si no fora per els artefactes gps segur que el tram que va del segon forat a la senda de la font roja ens haguérem perdut.