divendres, 7 d’agost de 2009

ELS ESCARRISSONS DE LLORET

Excursio feta amb l'Aula de Natura de Vinaros per un dels paratges mes bells del Port : Els Barrancs d'Orio, de Barretes i de Lloret.

Pasada la poblacio Mas de Barberans, en direccio Tortosa, ben aviat travessarem el Barranc de Lloret i de seguida ens desviarem de la carretera per una pista a esquerra. Aquesta pista ens endinsa per la vall del Barranc de Lloret. Trobem tancats de bous braus que no ens han de preocupar, fins que al final vorem un lloc habilitat com a aparcament. Deixem el cotxe i comencem a caminar pel cami de terra. Fixem-nos que a esquerra deixem una pista asfaltada per la que tornarem

Travessarem el barranc per un pont i tombarem a esquerra, ignorant un corriol que s'enfila per la dreta i fa cap a la Cova Pintada.
Passarem vora els Bufadors de Lloret, uns ullals al mig del barranc i seguirem endavant.
Ja ben aviat deixem el caminet de l'esquerra que es dirigeix al Raco del Moro. Nosaltres estem pujant de valent per un sender net i marcat.
Passem vora la Cova del Pregunte i seguint la pujada travessem una caracteristica reblera amb una figuera al mig. Poques ombres, cami costerut i ambient esquerp i solitari ens acompanyen.

Cal anar girant-se de tant en tant perque el paisatge de la nostra esquena es veritablement corprenedor.
Es un Port autentic.

El cami en va portant cap a una canal, les parets del costat cada cop es van ajuntant mes i davant nostre es va perfilant un resalt. Allo sembla que sera dificil de superar.

Pero com SEMPRE passa al Port, hi ha una solucio de continuïtat al nostre cami i allo que semblava infranquejable resulta una sorpresa agradable. La canal s'ha tancat i han aparegut unes escales que ens ajuden a pujar.
Es l'Escarrisso de Borrosa.
Joan la Mola "Borrosa", fou un llenyataire  frances de finals del Segle XVII afincat a Tortosa  i que tallà llenya, tant per al Rei com per a la ciutat de Tortosa destinada a les drassanes.Fou processat en diverses ocasions per tallar fusta sense permis.

Superem l'escarrisso i els escalons que el segueixen per a fer cap de seguida al Coll dels Morralets
Un morralet es el nom que reben les agulles de roca que ens envolten

Estem en una cruïlla de senders i una placa ens ho indica : a Cova Ebre i Travessa del Cami si seguim recte. A Cova Pintada, per cami inexistent per la dreta.
I cap al Coll de Lloret, la nostra ruta, per l'esquerra.

Ara anem a entrar en una zona amagada i esquerpa de veres. Cal seguir les marques roges perque estem en territori perdedor. Pero si seguim les marques i el sender tot es reduira a un passeig precios, solitari i amagat.

El cami passa pel costat de la Font de la Roca la Penya

On hi ha un niu, crec que d'un caragolet.

Un pocs minuts fem cap a un collet, el Collet del Migdia i ens endinsem en la part mes tancada del trajecte. Ara circularem amagats entre el bosc i es quan hem d'estar mes atents a les marques roges.

Mirem a dalt i mirem avall. Estem vorejant el Barranc d'Orio i l'espectacle natural es immillorable.

En ttravessar la llera podem prendre l'opcio de deixar de banda el cami i enfilar barranc amunt, desafiant l'espes sotabosc per intentar de trobar la Font del Romiguer.

Mes endavant, ja a la banda dreta del barranc, passarem vora l'Ull del Ciclop, el Pont foradat d'Orio, i ens podem acostar a la seua base. D'aci estant tambe podriem, cames amunt, fer cap al GR 7 que passa per dalt nostre.

El proxim barranc a passar sera el de Barretes.

Pero l'ambient es el mateix.

Tornem a tindre als nostres peu un resalt que superarem amb un nou escarrrisso.
L'escala es de nova construccio i l'amic Joan M. Ventura, un dels participants del grup d'amics del Mas de Barberans que va intervindre en la seua construccio em va remetre unes fotos i el comentari d'aquesta operacio.
SCAN_20010807_4A002
"Pino silvestre que constituía el antiguo acceso al nivel superior. Se puede apreciar un área deteriorada por la podredumbre en el último tramo. Una última escalada de prueba confirmó la existencia de un peligro más que evidente, motivo que forzó su sustitución".
SCAN_20010807_4A003

"Después de haber recibido la autorización por parte de responsables de la gestión del Parc Natural dels Ports se procedió al cambio del “escarrissó” bajo la supervisión de dos miembros de la autoridad competente que colaboraron activamente junto a otros voluntarios. Se eligió el tronco de una encina por su mayor rudeza y durabilidad. No era fácil encontrar una con las características adecuadas. Finalmente se halló un ejemplar un centenar de metros más arriba".

SCAN_20010807004

"Rehabilitado el acceso, muchos participantes quisieron probar por si mismos los beneficios conseguidos, aprobándolos con satisfacción.. Se ganaron cerca de 2 m. en la longitud del tronco y se mejoró notablemente la facilidad y la seguridad en la escalada."

SCAN_20010820_006-copia

"Una peculiaridad de este paraje es la existencia de una pequeña área de unos 10 – 12 mts. cuadrados por donde pasa la senda y en donde hay altas probabilidades de encontrar algún alacrán, hecho que nos explicaba gente muy mayor del grupo y que pudimos comprobar personalmente en las dos ocasiones que pasamos por allí".

Baixat l'escarrisso i passada la Font que hi ha a la vora continuarem fins al Coll de Lloret on trobarem la pista que puja de La vall.

Ara es cosa de seguir pista a esquerra passant vora la Font del Sapo, la Cova de l'Hospital, fins al Coll Ventos i despres una sendera que ens arrima a  la Font dels Divendres i a una bassa on reprenem pista  fins a l'estacionament dels vehicles.