divendres, 28 d’agost de 2009

COLL DE LA CREU (ARNES) - COLL DE XERTO

A l'estiu, pel Port, nomes fardatxos.

Aixo, que podria ser un bon eslogan excursionista acaba no sent respectat pels malats de Port. Per aixo, i mes quan anem amb la familia, cal trobar rutes que siguen ombrivoles, poc llargues, pero sobretot que tinguen una bona recompensa.

Aquest es el cas d'avui: la recompensa, una bona remullada de peus a qualsevol indret del riu de les Valls i les quatre braçades que  donarem al Toll del Vidre. El plaer esta servit.

Nosaltres sortirem d'Arnes per la pista, molt ben indicada, que ens condueix al Toll del Vidre. La logica faria que aquest punt fos on estacionarem els vehicles i a partir d'alli ens dirigirem al Coll de la Creu. Pero si us passa el mateix que a mi, que m'agrada estalviar la conduccio per les pistes, haurem d'aparcar al Coll de la Creu, on hi ha lloc.

Alli trobem dues pistes : la de la dreta es la de tornada i la de l'esquerra sera la nostra per pocs metres ja que molt aviat trobarem un senyal dels Estels del Sud que ens convidara a prendre la sendera de l'esquerra, ignorant la comoda pista.

La sendera esta força ben marcada. Un traç ampli i net a mes de les marques grogues i els blaus estels. Passarem vora el Mas de la Creu.

Pujarem un collet i iniciarem la baixada.

Mes endavant el Mas de Colet

Davant nostre, al fons, el Mollo.

La sendera fa cap a una pista que es converteix al moment en sendera i que remunta el Riu de les Valls per la riba dreta. Aneirem a esquerra.

Passem vora la Roca grossa

A l'altra banda de riu, el Mas del Botzut

Fins fer cap al Mas de les Valls. El Coll de la Ferrera al fons.

A la vora del qual hi ha una construccio, una bassa. El Coll de Xerto al fons.

Aprofitem per enlluernar-nos amb el fantastic entorn que acompanyava als habitants del mas : La Ballestera amb les altes parets de conglomerats terciaris.

Aci el cami es divideix en tres ramals : el que va al Coll de la Ferrera, el del Coll de MIralles pel Barranc de les Tosques i el que ens portara al Coll de Xerto, per la Vall del Coniller.
Travessem el Barranc de les Valls.

Anem caminant per un sender net, marques grogues i estels blaus en direccio al Coll de Xerto. A dreta el Mollo i a esquerra el Puntalet. El cami comença planer pero acaba prou costerut.

Del coll estant, alla al fons i per damunt del Coll de la Ferrera, una nova prespectiva de les Roques de Benet.

I ja de baixada, aviat vorem la punta de Penyagalera

Fins fer cap, vora la Caseta de Ganxo, al Riu Algars. Ara seguirem una pista a dreta i en el moment que ens tocaria travessar el riu, no ho farem. Per damunt del formigo que protegeix la conduccio d'aigua farem cap a la pista que va al Coll de la Creu.

Pero abans tenim una parada obligada, bany inclos, al Toll del Vidre. Fins i tot podem fer un bon salt.

Vora el Toll, la Font del Toll del Vidre que malgrat la sequera raja.

I ben fresquets, passarem, pista endavant, vora el Mas de Canyis.

Mes endavant vorem una explotacio ramadera, el mas de Manel; a l'esquerra el Mas de Blas i al fons a l'esquerra el Mas de Micolau. Si ens hi fixem vorem sobresortir les carrasques monumentals.
I com a telo, Penyagalera.

Mes endavant, un pou de calç tocant la pista,

El Mas de Franquet, amb el Mollo al fons

Finalment, el Coll de la Creu.