dimarts, 7 de juliol de 2009

VOLTA A LA BARCINA PEL PAS DE LA BARCINA

Quan hom puja a caro pel caragol, no pot menys que corprendre's per aquella immmensa mole calcaria que el va acompanyant per l'esquerra : es la Barcina.

Per al meu gust, una de les mes boniques muntanyes del Port. Mes diria!. Si fos tortosi, n'estaria ben enamorat d'ella; doncs si hi ha una muntanya tortosina, aquesta es La Barcina. I si no ho creieu, es que en un dia de mestral, a posta de sol, no heu aixecat l'esguard cap al Port.

Avui rodejem aquesta muntanya  passant per un lloc que te una dificultat mes d'anomenada que de realitat. El Port esta curull de passos mes dificils o delicats que el Pas de la Barcina. Aixis que endavant!, animeu-vos a travessar tota aquesta paret de banda a banda amb el regust de passar amb certa facilitat per alla on sembla que no hi hagi pas i a guaitar la capçalera de la Canal del Caragol.

Pujant per la carretera de caro, abans del Portell i en un revolt hi ha una explanada on podem aparcar . La Font del Caragol, que ara raja aigua es troba alli mateix i d'aquest mateix talud de pedra, a esquerra, surt la sendera que ens porta a ascendir la Canal del Caragol.
Nosaltres n'agafarem una altra , de sendera. Esta ben a l'esquerra de l'explanada i es molt evident. Puja entre la vegetacio i fa cap a l'antiga pista de pujada al Caro

En pocs metres farem cap a la Font dels Bassis, on hi ha una curiosa taula amb bancs de pedra. Abandonem la pista i per la dreta de la taula emprendrem una forta pujada per una sendera.

Despres passarem vora una coveta arranjada i continuarem pujant amb ganes fins un collet

En arribar al collet tota la Vall del Pastor se'ns obrira, esplendorosa, als nostres peus. Fins ara portavem un cami molt ben marcat, amb fites, i a partir d'ara no sera de tan bon seguir, encara que continua marcat. Baixarem una mica, planejarem i anirem caminant per la base de la paret E de La Barcina evitant els esperons rocosos.

Al cap de poc, a l'alçada d'un collet, trobem una bifurcacio, a esquerra aniriem a la Font del Gel, i a dreta, en un angle de 90º, la nostra ruta.
No hi ha cami. Tan sols es cosa de seguir el ratre de fites i pujar de valent.

Pujant per aquests vessants divisarem, lluny, la Mola Castellona.

Aquesta pujada, que sense seguir sendera te força mollonets fa cap a un Coll. Es una bona miranda, no nomes per a la Vall de Farrubio sino per a la paret de La Barcina que estem disposats a flanquejar. Veient aquesta imatge ja tenim clar per on hem de passar. Del collet estant ja trobarem una sendera (vigilileu de no agafar la que baixa per la canal) i començarem a caminar poc o molt, planejant.

Ben aviat, mentres solquem el bosc penjat haurem de travessar una canal, sense dificultats : es la Canal del Caragol, que baixa ben recta i amb una bona inclinacio fins al nostre inici de ruta.

I poc despres un petit pas rocos que travessarem sense problemes. Estem al Pas de la Barcina.

Voraa la cornisa anomenada Pas de la Barcina travessarem un molt inclinada canal i a continuacio comença una pujada forta que ens deixara a un collet pelat.
Aci trobem un sendero que amb certa dificultat ens deixaria al Portell.
Nosaltres continuarem pujant per trassos perduts, amb l'ajut dels mollonets en direccio amunt. Pel cami haurem de superar un petit resalt que podriem evitar, i despres d'un munt d'esgarrinxades entre el boix ja hi serem a dalt. A la nostra dreta, una mica lluny, La Barcina.
Pero no hi arribarem. Continuarem caminant cap al sud a trobar un collet i iniciarem una forta baixada.  Poc o gens  cami pero alguna fita dispersa.

Ben aviat ens sorprendra la vall de la Caramella i tambe la presencia de marques roges. Baixarem per un pas entre roques sense massa dificultat.
Seguint aquestes marques farem cap als Bassis de la Maçanera i a partir d'aci, pararem de baixar i comença una travessada planera per una sendera prou marcada amb mollonets i marques roges que passat un collet desapareixeran, i haurem de seguir guaitant les fites.

Per la sendera anem comodes i si ens girem podem vore la Caramella

O al davant, la Mola Castellona, la Mola del Moro, l'Airosa,...

Ja a la capçalera del Barranc de la Geganta retrobarem les marques roges a la Fonts dels Rosegadors i a partir d'aci les anirem seguint. Ens dirigirem a per la sendera que va de vora el Coll del Vicari a La Barcina.

En arribar a dalt, nova visio del paisatge.
l'altipla de Terranyes, les Rases, l'Espina, la Tossa de la Reina,...

I comença la baixada directa i rapida fins la carretera del Caro i a partir d'aci al Portell passat el qual i en dues o tres corbes mes endavant deixarem asfalt i iniciarem l'antic cami de Caro fins trobar-nos de bell nou amb la Font dels Bassis i el cotxe.

Una darrera ullada a l'immensa mole ens esgarrifara en pensar per on hem passat.

DESCARREGA'T EL TRACK

1. Fantàstic recorregut, un lloc per a descobrir. ¡Anotat!

2. Sou incombustibles, amics!No pareu! Endavant!