dilluns, 13 de juliol de 2009

PAÜLS - MAS DE FANDOS - MAS DE LES ERES- COLL DE LES CANALS - SANT ROC

Ara ja no esta tant de moda pero fa uns anys els pobles disenyaven una enganxina amb una frase definitoria del poble i la gent les  enganxava al darrera del cotxe, tipus "I love N.Y." .

Doncs be, si n'hagues de fer un de Paüls, tinc clar quin serie : "A Paüls tot es costera"

I es que facis el recorregut que hi facis, sempre començaras amb costera. I la d'avui deu de ser de les mes fortes que hi ha.

A partir del recorregut 1:Els Montsagres, del llibre "A peu pel Massis del Port" de Vicent Pellicer i una part d'un trtack de Jose Luis Ordovas he fet el següent  itinerari utilitzant la cartografia del ICC i de Piolet pero cal pensar que les senderes estan marcades seguin el sistema "mes o menys"

Photobucket  Sortirem de Paúls havent aparcat vora el cementeri. Alli, deixant aquest per la nostra esquerra iniciarem cami per una pista seguint el GR 171.Al cap de poc la pista es fifurca i deixarem el GR, agafant natros el ramal de l'esquerra que en poc ens dura a travessar el Barranc del Morellà o podem vore el
Roquer del Morella

Alli mateix esta la Font del Morella, uns ullals vora els que hi ha una bassa i uns hortets. Continuarem per pista, ara per poc temps fins que, passat un corral a dreta esta s'acaba i s'inicia una sendera,

Aquesta sendereta, en pujada valenta ens situara al marge dret del Barranc de l'Escudelleta i a partior d'ara sense deixar el barranc continuarem la forta pujada. El cami es de bon seguir per estar molt marcat.

Al final, el Coll de la Gilaberta se'ns obrira al davant. Alli un pal indicador ens mostrara les possibilitats se rumb encara que nosaltres enfilarem cap a Horta, barranc de Covars avall.

Los Covars, antics plans de conreu ara transformats en pinar s'aniran succeint mentres avancem per sendera. AL Coll de la Gilaberta hem trobat els estels blaus que ens ajuden a seguir un cami molt marcat.

Al nostre davant el paisatge es corprenedor : les Roques de Benet i el Barranc d'en Pique

Moleta de les Canals

Joan Gran

Fins que farem cap al Mas de les Creuetes de Lloa, despres de que hagim passat uns minuts abans el Pou de Lloa. Aci estan les marques grogues que venen del Vacarissal i que ens acompanyaran. Evidentment hem d'ignorar el sender de l'esquerra i seguir avall. Poc despres les marques blave i grogues se'n van a esquerra i baixaran als Masos de Fandos i Capella per la Faixa de Mossen Pere.
Ara estem en un moment enutjos del cami, ja que aquest es fa perdedor i hem d'estar atents a les marques roges i al gps. No es res de l'altre mon pero cal estar atents entre el roquissar. Aixo durara poc, retrobarem una marcada sendera i ens acomiadarem de les vistes sobre els barrancs de dreta (Covars) i esquerra (Canaleta) ja que entrem al bosc.

Una baixada per una canal i el Pas de la Mala dona estara als nosttres peus. Conten que una dona va empenyer al marit sense lograr el seu objectiu ja que sobrevisque. Es un pas a estar atent sense dificultats especials.

Passat el pas continua la davallada fins al Coll de l'Ereta. A dreta, sender a Sotores i Horta. A esquerra, el nostre, a Fandos; i al davant, les Roques de Benet

Estem pel cami d'Horta als masos de  Fandos i les Eres i que esta marcat de groc.. Esta mpedrat en alguns trams i te d'especial l'empedrat i emmargenat que puja al Coll de la Barca. Abans, pero, hem deixat una bifurcacio a dreta que ens baixaria a trtavessar el riu de la Canaleta (als nostres peus) i despres faria cap a prop del Salt el Fenassó, vora La Franqueta.

Aquest cami que portem ens baixa al Riu de la Canaleta i ara anirem travessant-lo o per dins d'ell.
A dreta desviacio cap al Coll de la Terra, seguint les marques dels estels del Sut que venen del Mas de Fandos.

El cami a Fandos pel que anem puja i baixa i de vegades a la vora hi ha uns replans que semblen el llit d'antiques carboneres

Finalment, discorre per la llera i supera aixis l'Estret del Boter. Normalment, malgrat ser el Riu de la Canaleta, no baixa aigua ja que aquesta li ve,en gran part del Barranc d'en Pique, l'aiuabarreig del qual haurem vist fa un ratet.

Finalment fem cap als masos de Fandos i de Capella. Aqui trobem el caminet que venia de Lloa (i que abans hem deixat) i tambe en trobariem un altre que sense passar per l'estret del Boter farie cap al Coll de la Terra

Vora el mas, seguin el barranc amunt i al seu marge dret esta la Font de Fandos i Capella.
Tres bassis i una igua fresca.
Es nostre cami, barranc amunt es torna aspre. Hem d'intentar anar trobant l'antiga sendera que unia esl masos de Fandos i de les Eres. Esta bruta i en aquesta primera part es facil perdre-la. Sempre estarem a temps d'anar per dins del barranc. Això sí : obtindreu un bon "peeling" si aneu amb csmal i maniga curts

Mes endavant, ja per dins de la lleraa, esta l'Estret de la Canaleta

En aquesta ocasio no hi ha gota d'aigua i es passa molt be. Cal fixar-se que el cami e trams empedrats tot i passar per dins del barranc.

Mes endavant se'ns apareix una pista abandonada i en mal estat que ens menara a la Font de la Canaleta. Alli he de continuar per la pista, en millor estat que passa

vora la Font de la Carrasca .
Uns bassis,

la Font de la Carrasca

altres bassis

i pista amunt. A l'altra banda del riu, estan les runes del Mas d'Espolsaigualeres entre els pinets

i finalment el Mas de les Eres o n no trobarem vestigis de les set families que hi visqueren en temps passats de bonança.
Ara es el moment d'abandonar la pista i agafar el corriol que passa per darrera el mas.

Ben aviat farem cap al Pou del Recoll i nosaltre seguirem per les reste mig perdudes que enllaçaven aquest mas i Paüls pel Coll de les Canals
Anem planejant per terreny molt frondos que en algun cas s'ha menjat el traç. A esquerra, sembla que sota un munt d'esbarzers hi deu d'amagar-se la Font del Saüquer, i comença la pujada.

Fins al Coll del Bassot, ttrobarem bons i mals moments en quent a lo de seguir el sender, ja que hi ha varies bifurcacios. Hem d'estar atents i seguir el tack en cas de dubte. A partir del coll, la cosa mollora prou.
Davant nostre, la Moleta de les Canals i ul cami fara cap al mateix Coll de les Canals per allo que sembla una vella pista

Un cop al coll, ens tirarem a esquerra sense intentar baixar el Barranc de les Canals pel dret. Un bon cami ens ajudara a baixar aquest tram costerut. A dreta anem caminant vora la Roca Blanca. Ja mes avall, una bifurcacio adreta ens portaria al Pla de l'Hedra i una altra a dreta al GR 7.

Nosaltres, amb El Montaspre al davant hem d'anar baixant

fins la Font de Galdiri

i mes avall a Sant Roc i la Font de Sant Roc

A partir d'ara, trepitjarem asfalt fins Paüls