dimarts, 28 de juliol de 2009

PANTA DE PENA - SANT MIQUEL PEL PR TE-155

Avui proposem una ruta agradable, amb les vistes a les que ens te acostumats el Port i a traves del PR Te-155, un sender net, amable i de molt bon caminar.

Pujarem a l'antic cenobi de Sant Miquel d'Espinalba pel cami que hi anava desde Vallderroures i tornarem per una pista que ressegueix la llera del Riu Pena.Cal prendre la precaucio de que si el riu baixa , ens mullarem els peus, i ...

Per arribar al Panta de Pena podem sortir de Vallderoures i prendre carretera en direccio a Fontespala fins que al cap de poc, una pista asfaltada a esquerra amb un indicador que diu Pantano de Pena ens deixara a la mateixa resclosa del Panta.

Un cop alli, hem de vorejar el panta per pista de terra fins arribar al final, on passat un pont hi ha un tunel.

Es hora d'aparcar i començar a caminar. A la nostra vora hi ha un panell informatiu sobre el GR.

Anem per una pista que alterna trams de bosc amb camps de cultiu

A la nostra esquerra el Riu Pena, on podem vore un medidor de cabdal.

Som a l'estiu i els camps estan recient segats. La pista va desfilant vora el Riu Pena, passa pistes a dreta i esquerra que porten als masos. Travessem  una cadena i ja ens endinsem pel riu. La pista va travessant la llera unes quantes voltes.

Hem d'estar atents al moment en que ens apareix per l'esquerra el Barranc de Patorrat. Alli mateix a l'aiguabarreig hi ha una fita que ens indica que ja no hi ha mes pista per a nosaltres. Enfront, un sender que puja. Unes zigazagues, el Cargolet de Crespo ens fan guanyar alçada per entre un sender empedrat amb uns marges molt ben fets

Hem travessat una pista que puja del Pena. Estem a tres camins. Fem un minut de pista i continuem pel sender fisn a un collet. Divisem el Barranc de Patorrat a un costat i el Riu Pena a l'altre.
Seguim caminant i aviat se'ns apareix entre el bosc que estan netejant, el Mas de Maçanera

I a l'altre costat del Barranc de Patorrat el Mas de Bernat. Si afinarem la vista voriem tambe el de Canyis

El sender, que habia passat de la vall del Pena a la de Patorrat torna a la del Pena. AL fons, Sant Miquel.

Podem anar gaudint d'una lleugera pujada

fins arribar a Sant Miquel.

L'ermita de Sant Miquel d'Espinalbar (el nom li ve de l'espinalb, espino albar, Crataegus monogyma) esta datada, com a minim abans del 1324, pertany a Vall de roures . Fins no fa gaires anys (els seixanta), per Sant Miquel de setembre es celebrava una romeria que enllaçava els dos indrets i que a ran d'una pedregada deixa de fer-se.

Podem visitar tambe el pou que hi ha a la vora i que abastia d'aigua als habitants

La tornada la farem seguint el PR. Cal anar a pel pal indicador que hi ha vora la pista d'arribada i per una neta sendera iniciar la baixada. Podem vore tota la vall del Pena i els massos que per alli estan diseminats.

Mes tard la sendera fa cap a una pista, que seguim en baixada

Passant vora el Mas del Flare on desapareix i seguim un sender
Ben aviat, alla baix, el Mas Roig

On iniciarem una nova pista que no deixarem fins al final.

D'alli estant fem una ullada a tota la vall, amb el Mas de Barrancs a la nostra vista

La pista fa cap a la llera on se'n troba una que ve de l'esquerra, del Mas del Gubio.

Ara toca caminar per alguns indrets on barranc i cami es tot un, Si baixa poca aigua, com es el cas d'aquest estiu, no hi ha problema. Si en baixa mes,  es cosa de remullar-se els peus un centenar de metres.

Passarem vora el Mas de Barrancs

Mes tardet pel Moli de Barrancs, que en el seu temps molgue tot el blat dels masos de l'entorn

El Maset de Barrancs

i farem cap a una altra zona d'estrets, els Estrets de Panisello

Aci, en cas de baixada del riu passara el mateix que abans. Per aixo val la pena assegurar-se de  si el riu baixa.