diumenge, 7 de juny de 2009

VALL SERVERA - GUBIES - XIMENOT - GR 171

Aquest itinerari ens porta de visita a les Gubies de la Vall Figuera. Aquest itinerari ja l'he fet en altres ocasions, o be a partir de la Peixera de la Flor o be a partir de la Corba d'Alfara. En aquesta ocasio guanyem l'alicient de visitar el Salt del Ximenot i la tornada sera pel Gr 171 amb la possibilitat de visitar les nombroses fonts que aquest GR te a la vora.

Sortim de Tortosa, Roquetes en direcció a Alfara. Passem Els Reguers i tirem endavant. Quan trobem la desviacio al torcar l'agafem i aparquem els cotxes en un petit pla que hi ha davant una granja.
Es cosa de començar a caminar per la carretera per la que hem vingut, ara en direccio als reguers.
Passat el Km. 4 a dreta hi ha la Granja de Catuda i una carretereta asfaltada que baixa a travessar el Barranc de la Conca. Hem de seguir aquest asfalt que despres es transformara en pista de terra. Hi ha molts desviaments i hem d'estar atents. Passarem un collet i sen's obrira a la nostra vista tota la vall. Al fons la Tossa de la Reina i les Moletes. Entre elles, la Vall Figuera es tallat les Gubies.

La pista de terra que portavem ens ha conduit al Barranc de la Vall Servera. Una cruïlla de pistes i nosaltres per la dreta. Passarem, ara ja en sendera, per entre camps mig abandonats i reguers que ens parlen d'un florit i esplendoros passat agricola de la vall

El caminoi circula entre l'exuberant vegetacio vora un reguer curull d'aigua. Haquessim popgut agafar el sender de la dreta que passa vora el riu i els masos; nosaltres com que ja ho haviem fet en un altre itinerari passem pel de l'esquerra, amb la frescor del reguer.

Passem vora una coveta

I ben aviat sortim al terreny clar. Alla baix (al mig de la foto es veu l'ombra) s'albiren le gubies. Falta un bon tros.

Al mas del Binso deixarem la sendera i mamprendrem una nova pista.
Pero us recomanem visitar les imponents carrasques.

I de passada baixar fins el riu per vore el salt d'aigua. Tota aquesta aigua surt de la Font de les Gubies

Pista avant, sendera avant fins a caure a l'interior del Barranc. El recorregut esta explicat a les altres rutes abans esmentades.

Nomes entrar al barranc hi ha una font.
A partir d'ara, barranc amunt entre les pedres

Haurem de pujar algun resalt

I anar buscant cami per on puguem o ens sigue mes facil.
Passarem pel Pla dels Llarers on hi ha un miniindicador que ens mostra la sendera que puja pel Pujador de les Gubies. Despres, en tornar, el seguirem.
Una reflexio: el nom de Llarers ens indica les antigues carboneres que aci hi havia. Pero ... si aci feien carbo, plantegeu-vos de quina manera i per on el treien. Nomer hi ha dos camins : per on hem vingut i per on marxarem.

Continuant pel barranc amunt fins trobar-nos aquest paisatge : encara que no ho semble, ahi davant, amagades, estan les gubies.

En tornar, farem cap al Pla dels Llarers i es tractara de pujar per aquesta canal. No es tant com sembla, pero ho es força, d'empinada.
Passada la canal, el sender va discorrent entre la vegetacio baixa. Mig amagat fins trobar una cruïlla amb un altre miniposte : A dreta, el caragol. A esquerra Caro, per on anirem.

Esta nova sendera esta menys senyalitzada i mes perduda. Pero es pot seguir be.
En mitja horeta farem cap al Barranc del Salt del Ximenot. Alli esta La Font del Raco del Salt del Ximenot, el salt.
A la vora hi ha una coveta que podem visitar i despres d'un glop d'aigua continuarem la pujada a la recerca del GR 171.

Ja al GR podriem tirar a esquerra fins a la Font dels Bassiets i Caro. Pero nosaltres a dreta. Passarem el trencant als Bassis de la Vall Figuera, travessarem el Barranc de la Vall Figuera i passarem els trencants a la Font del Llamp i als Bassis de la Solana.
Les vistes sobre la Vall Figuera som d'impresio.

A l'altra banda del nostre cami, el Barranc del Raco del Salt del Ximenot

Mes endavant, un coll ens fara camviar de vall. Alla baix, el Toscar. Baixada rapida pero comada fins a les fonts del Toscar. Alli, el GR agafa uns metres d'asfalt i es desvia a dreta.

Mes endavant apareixera el Castell de Carles que vorejarem per la nostra dreta i iniciarem un sender, l'antic cami al Castell, que ens baixa a travessar el Barranc de Bosc Negre.

Continuem i a la nostra esquerra Santa Llucia i ler ruines de la Fabrica Pallares. Ben aviat als criadors de truites els senyals del GR ens mostraran que a partir d'ara tenim alfalt fins al cotxes .... excursio llarga pero bonica on l'espectacularitat dels entorns que anem travessant ens fa oblidar el cansament.

DESCARREGA'T EL TRACK

1. Ei, xicot, ja veig que no pares! Cap ací, cap allà... La qüestió és visitar el Port, veritat?

2. Hola, fa temps que segueixo amb interés el teu blog, et felicito pel teu treball. Et volia fer una pregunta, curiosament jo vaig estar el dissabte pel matí per la Vall Cervera. Vaig entrar-hi amb bici, des del canal. El meu dubte es si quan després de passar la cova ( que et trobes per una banda el camí "tallat" amb uns pals i filferros i per la vora del riuet unes basses), la sendera continúa sent ciclable cap al mas del Binso. Potser seria millor per fer-ho amb bici anar pel camí elevat a la banda esquerra que es pot agafar més o menys per la zona de la pesquera ? Gràcies per endavant.

3. Pots seguir aquesta ruta,passar el filat, algun tram bici al coll, pero poc.

4. Fa temps que el teu bloc em serveix de guia per planificar les meves sortides pel Port.

Gràcies a les teves explicacions molts redescobrim el Port.