diumenge, 14 de juny de 2009

LA FOU-BANCAL DE SARPA-TEIXET-FAIG PARE-PI GROS

Ha aparegut un nou llibre d'itineraris al Port. Mes be es una reedicio revisada i ampliada de "El Port. 40 rutes de senderisme" de Joan Tiron Ferre, amb mes rutes i afegint el temps a les descripcions.

L'he comprat i he anat a fer una ruta de les que marque , la que passa per la Cova dels angels i el Raco del tabac, encara que he fet una adaptacio per poder visitar els arbres monumentals d'aquesta zona amb la seua brotada primaverenca.

Aquesta ruta tambe esta explicada, amb les seues diferencies, al llibre El massis del Port : El plaer de l¡aventura, de Vicent Pellicer.

Finalment, cal felicitar a Joan Tiron per aquest nou llibre,... i per la seua bona forma fissica, que sense la qual li seria mes dificil complir amb les indicacions de temps del llibre

-0906_FouPuçaTeixet_2878

El punt de sortida es l'area recreativa de la Fou. Pero per fer cap allí, sortirem de La Cenia per la carretera de Fredes, passarem la presa del pantà i mes endavant, tot just travessar el pont sobre el panta, a ma dreta hi ha una pista de terra que es la que agafarem.

Uns quilometres despres i per bon cami, farem cap a l'area de la Fou, on podem aparcar. A parti d'alli, pista amunt. Travessarem el Barranc de la Fou a l'alçada del Toll del Sabater i en pocs minuts, a dreta, de la pista surt  un corriol marcat amb una fita que s'enfila amb força. Si el seguissim fariem cap a la Copva dels Angels, pero nosaltres hem d'estar atents a una bifurcacio que sut per l'esquerra. Esta tapada una mica per la vegetacio pero hi trobem una ratlla roja que ens la indica.

Aquesta s'endera s'enfila de valent. No es que el traç estigue molt marcat pero es pot anar seguint amb l'ajuda d'algunes fites i marques roges. L'itinerari esta marcat per a ser recorregut de pujada pero jo vaig posar nombroses fites i actualment es pot seguir molt millor. Entre la vegetacio  ens aniran apareixent les muntanyes que van conformant la vall del Barranc de la Fou, del Retaule, de les Tosques , com pot ser La Moleta dels Hortets

O tambe alla lluny  El Catinell

El nostre cami va fent giragonses per salvar el for desnivell, passa per alguns plans, els Bancals de Salpa i malgrat que el cami no es cap meravella, logrem anar progressant sense perdre'ns encara que aquesta sensacio ens acompanyara tota la pujada.
En arribar a un barranquet ens trobarem el moment critic. Podriem triar l'antic cami, perdut, que se'n va a esquerra . Nosaltres seguirem barranquet amunt, seguint la llera i les fites. Mes avant farem cap a un pedregal on cal estar molt atent a les minimes fites. Progressem en linia recta , cap a la Punta de la Puça que la tenim al davant del nas , alla dalt.
De sobte s'aparei el Barranc del Raco del tabac. Impressionant per les seues parets i per la sensacio de solitud que ens envolta. Assomats al barranc podem descobrir la sendera que puja i a la que mes tard hi arribarem.

Entre la vegetacio el traç del cami es perfilara mes que fins ara i podrem seguir una sendera amb mes substancia. Passem vora la Punta de la Puça, quasibe a dalt de tot. Ens podriem desviar per vore la Cova de la Puça. El cami comença a planejar, de vegades una mica perdedor, davalla una mica i ja estem a la sendera abans esmentada. Ja hi som al Barranc del Raco del tabac

Ben aviat, amb la nova sendera farem cap als Plans de Valldebous on ens afegim al PR que , passant per Pallerols, ve de La Cenia.
S'ha acabat la incertesa del cami. Estem seguin les marques grogues i blanques i els pals indicadors.

Com per exemple el que ens fara desviar un centenar de metres fins topetar amb el Pouet dels plans. Ara se'n fa resso de la sequera que pateix el Port : pou i bassis sense res d'aigua

Amb el descans que ens dona el fet de caminar per sendera bona ens podem anar fixant en tot el paisatge que ens envolta. Caminem entre dos grans valls del Port: La Fou i La Vall, amb els seus satel.lits: La Gotellera, Valldebous, ...i veiem els cims, com la Punta de Puça

El Barranc de la Fou

La Roca Bruna

Aquest PR C 82 passa vora El Teixet, fa una corba a esquerra i alli hem d'estar atents a les marques ja que ens podem despistar

El PR C 82, passa de sendera a pista i ens movem entre el domini de l'arc, el pi i l'auro. Mes endavant s'hi afegira el faig

El Barranc del Raco de l'Avellanar

Les Vallcaneres altes

Ben aviat farem cap a un collet, una portella al Barranc del Retaule i començarem la baixada. Podem seguir la pista pero tambe la podem escurçar si agafem les dreceres marcades amb fites.. Mola dels conills i Portella de Calça

El Catinell. La pista entrara dins de la fageda. El verd i la llum ens sorprendran. La sensacio es pletorica. El contrast entre el tons blaus  i el grocs  dels veds pels que passem ens creara un estat d'anim especial

El Faig Pare, vora la pista aparex de sobte. Hem anat veient alguns fajos grans, pero cap com aquest

El Turmell

Passat el faig, continuem per a pista i en un revolt, sendera a esquerra per fer cap en pocs metres a la Font del Retaule. Quina aigua mes fresca!

De la font estant i en direccio oposada a la que hem seguit per vindre, seguirem una sendera que inicia la davallada, discreta al començamen. Davant nostresn destacat entre els altres, el  Pi Gros es fa de notar.

Podrem arribar fins la seua base. Es cosa de que a un centenar de passes des de la font seguim una sendera, molt marcada, que neix a la nostra esquerra i que en forta pujada hi fa cap.

De tornada a la sendereta i avall, avall, toparem amb la pista que seguirem. Vistes espectacular sobre tots aquells barrancs i penyals. Pe la dreta, a l'altra banda del Barranc del Retaule i de  la Fou tenim l'Enderrocada, la Devesa, el Turmell.

La pista entra en el raco de l'Avellanar i del barranc que porta el seu nom. Veiem alla dalt els Cingles de la Punta i la Canal dels Burros

La pista seguira davallant entre unes ombres que son d'agrair en un dia caloros fins que fem cap a la vora del barranc. Ara sera mes planera. Passarem vora la Font del Teix i en pocs minuts ja vorem l'Area de la Fou

1. Fa 2 setmanes, estant de vacances, vaig tindre el plaer de visitar la fageda del Retaule, i la sort de poder-la contemplar amb boira, amb sol i amb pluja. Al meu blog terraverda.blogspot.com he fet una crònica dels dies que vaig estar pel Port i voltants.
    I gràcies pels topònims, molts dels llocs on he anat els he pogut reconéixer per les rutes del teu blog i pels llibres de Vicent Pellicer.
    Salutacions.

2. Bona passejada, Lluís! El llibre del Joan sembla que pinta bé! És bo que vagen sortint noves publicacions, amb noves excursions. Així no pararem de caminar pel Port.