dilluns, 9 de març de 2009

CASETES VELLES - CAPATX - GR8 - MILLERS - TRESPINS

Aquesta setmana el Port s'ha tornat a omplir de neu. Dijous, en saber la noticia ens hem alegrat. Aquest cap de setmana toca port tenyit.

Peo quina ha estat la sorpresa de caminar per una paratges erms de neu pero en plena bullida primaveral. Si la passada setmana eren les violes, aquesta ha esta presidida per l'esclat de les prímules, les primaveres.

Farem una ruta curulla de fonts, arbres, aigua i cel,malgrat que aquest darrer, i degut al fogony, l'hem vist d'un apagat gris que ens ha impedit gaudir de la saturacio del verd en una incipient primavera.

Passant per tota la pista que recorre el Barranc de la Galera hem fet cap a Casetes Velles.
Passat el Coll d'Assucar podem aparcar i iniciar la nostra ruta.

El Refugi de Serrassoles es la nostra primera referència.Alli, mes o menys des del lloc on esta tirada aquesta foto, hem de prendre una sendera amb marques roges i tambe grogues.

Al final del sender esta el Barranc de Capatx. Aigües amunt farem cap a la Font de l'Onso del Barranc de Capatx

Aquesta font es de visita obligada
Despres, pista avall  ignorant una altra que surt a ma dreta i que per la vesprada travessarem.
Al final de la pista, iniciem una sendera. A ma esquerra, marcada amb una fita, una sendera que baixa al fons del barranc i puja al GR 7. A ma dret, la bona passa vora una tofonera vallada per una tela metal.lica amb unes alzines en un canto. Estem n un punt perdedor. Vigilem les fites. He de passar vora el filat fins a les alzines, i amb angle de 90º continuar vora el filat, fent cas a les fites.
Aqui el que passa es que fins ara anavem vora el fons del barranc pero aquest fa uns salts que hem de passar allunyant-nos de la lera per la dreta pujant una mica i anant vora les parets.

El sender continua enmig de la fullaraca dels nombrosos aurons. Una impressionant carrasca situada vora el cami ens obliga a fer una parada.

Continuem davallant el Barranc de Capatx que  del seu neixement, al Coll d'Assucar fins al Matarranya  passant enmig de pins, alzines i aurons.

Ja a baix de tot, en arribar a la pista de Fredes, girarem a esquerra, travessarem la llera del Barranc de Capatx i continuarem per la pista. Podriem seguir per dins del barranc. De fet us ho recomano que ho feu.
Pero tornem a la pista per al proxim espectacle.
Aviat ens trobarem la Font del Teix a ma dreta, A esquerra hi ha una petita construccio que tapa una coveta, la Font.
Nosaltres ens arrimem a dreta i admirem el Teix  que li dona nom...
...a la Font del Teix.
I ara atenció. Posats a la soca del teix, mirarem de baixar al barranc que tenim als nostres peus. Anem a començar la baixada pel Matarranya.

Pero un molt poquets metres ens quedarem bocabadats : unes gubies. Les mes estretes que conec del Port.
Al poc, progressant barranc avall, a dreta apareix una sendera flanquejada per dos fites. Es la que ens pujara pel Barranc d' Espasa.
Nosaltres, per una estoneta, ens desviarem a esquerra i per una sendera farem cap a la Font de les Bassetes

Vora la qual estan els bassis.

Al davant, el proper destí : el Barranc de Espasa i al fons el Clot de Maçana
Tornem pel cami que hem passat abans i agafarem la sendera que puja.
Pujant pel caminet  ens trobem una coveta feta pels rocs caiguts i una mica de marge. Mes endavant uns plans on apreciem els antica bancals
Alla al fons, passat el Matarranya, la Coscollosa

A dalt del cami, El Clot de Maçana. A dreta deixem una pista que ens tornaria a Millers.
Nosaltres girem a esquerra i anem passant pels plans.
On hi trobem el Mas de Maçana i les restes d'unes corralisses. Seguim caminant amunt fins que trobem el GR 8
I tambe el Pouet de Borras. Ara es cosa de seguir el GR que ve de Besseit. Nosaltres, cap a l'esquerra. Aviat, ...
La Font Mala o Tortosa, vora el GR 8 i uns metres mes avall, una pista que ens mena a Tall Nou i l'Ulldemo
El Bassi de la Font Mala

El GR 8 travessa el Coll Roig

i ens va mostrant unes gegantines imatges del Barranc de Tall Nou i de l'Ulldemo.
Poc abans del Coll de Tall Nou, un ampli sender a esquerra que baixa cap a Tall Nou, amb fites. Pero baixant, de seguida, una fita i una sendera a esquerra ens acosta a la Font del Rojal.
Enmig del pendent que baixa fins al Barranc de Tall Nou, una font i uns bassis de ferro a dins d'uns de fusta.
Tornem pels nostres passos fins al GR 8 i molt aviat ja tenim el Coll de Tall Nou o dels rojals.
Ací el travassarem i abandonem el GR 8 que baixa pel mig d'un precios alzinar.
Nosaltres tambe pel mig de les alzines continuarem per una sendera prou caminada.
En arribar al Coll Navic, que queda a la nostra esquerra, ens podem desviar uns minutets per assomar-nos i admira la visio del Regatxol i tota la cal de ll'Ulldemó, les Moles de Maclac, Lino i Cati.

Al davant nostre, el nostre proper objectiu, Serrassoles. La sendera que ens ha portat vora el Coll Navis es transforma en una pista de recuent creació. Pero nosaltres ens hi fixarem en uns senyals grocs que ens desvien per l'antiga sendera a la dreta i que de tant en tant aniran tallant la nova pista.
Fins a la Pista de Fredes, que caminarem duran una estoneta fins trobar a ma esquerra una desviacio barrada per una porta verda. Es la nostra. Passarem la porta i entrarrem en una finca privada. Cal ser respectuos.
Caminant per aquesta pista aviat trobarem un desviament a esquera tancat amb una cadena i seguirem per aquesta nova pista.
Al final, una clariana plana amb una construccio pintada de color verd : una bassa alimentada per la font de Millers.. Alli agafarem una sendera.Podem triar :  Nomes arribar, a esquerra on hi ha una fita o be, al final de la clariana, on hi ha un barranquet, pel seu marge esquerre.

Totes dues senderes es troben i es dirigeixen a la Font. Pel cami podem trobar restes d'antigues canalitzacions.
Aviat trobarem una bifurcació a esquerra amb un punt roig : es la nostra, pero per a despres.
Primer seguirem recte avant

Fins trobar el Teix de Millers. Monumental, impressionant, magnific.
A la vora del qual neix la Font de Millers. Ara es tracta de recular fins al punt roig i iniciar la pujada a Trespins. Es forteta i suadora. Per la pujada travessarem la pista que va de Millers a Capatx i que aquest matí hem ignorat.

I tota la pujada ha valgut la pena : Trespins (no els hem trobat!)
On hem vist les restes d'alguns masos

els Masos de Caguitos
I algun pou curull d'aigua. Al fons, ja hi tenim Casetes Velles. Es cosa de cinc minut i al cotxe. Estem una mica cansats, cansats de tant de vent.
I curiosament, no hem vist animals durant tota la caminada. Pero ha estat pujar al cotxe i ..una femella de senglar amb tres fills. Poc despres una cabra amb la cria. El Port es aixis.

LES FOTOS GEOREFERENCIADES

1. Precioses fotos! No conec aquesta zona, només he estat a Casetes Velles després d´haver-hi pujat des de l´àrea de lleure de la Vall per la font del Paradís.
    Et convide a entrar en caminsisendes.blogspot.com. He penjat fotos i descripcions d´algunes rutes per les comarques del sud, i n´aniré penjant moltes més d´arreu de tot el País.
    Salutacions!

2. Fantàstica proposta Lluis,
    Jo ja conec tots aquests bonics paratges , però no els he fet mai en una sola ruta.
    Espero fer-la ben aviat, moltes gràcies pels regals que ens fas en cada sortida de les teves.

Pd.
    felicitats per les fotos.