diumenge, 14 de setembre de 2008

ESCARISSO DE BARRETES - GR7

Parlar de l'escarisso de Barretes es parlar d'un Port iniciàtic, de la porta d'entrada a una Shambhala mitica on trobarem el Port en estat pur, on camvien  els sorollols, les olors i la llum. On vas alternant entre els grans espais oberts i el bosc mes pregon.

I sobretot, la sensació de que mires on mires ets com un boscatà de fa cinc-cents anys, res ha camviat.

Passarem per l'interior dels Barranc d'Orio i de Barretes, vora la Roca del Migdia i la de la Mare de Deu, tastarem glops de la Font del Moreno o la de la Roca i finalment, en sortir al Coll dels Morralets, l'altra porta, ens continuarà acompanyant un paissatge que, encara que una mica més amable, no es menys grandiós.

Sortim de la pista de Casetes Velles, vora la Cova del Vidre i pista avall, de seguida mamprenem una sendera a ma esquerra, amb una fita a l'entrada.

Ens dirigim al Coll de Lloret, que estem veient de tant en tant

Alli ens trobarem una pista que ve de baix, de La Vall, i per l'esquerra la seguirem en direcció al Coll Ventos.
Pero a uns quatre-cents metres trobarem una senda desdibuixada que sur a l'esquerra. Al seu costat, en una roca hi ha una indicacio escrita on posa Escarisso de Barretes, crec recordar en lletres roges.

Comencem caminan per uns planets. Alla baix, el Clot de l'Hospital. Pero de seguuit, ja entrem al vessant dret del Barranc de Barretes

Al poc, la Font del Moreno. Un glop i ja tenim ...

L'escarisso de Barretes. Un escarisso era un tronc mig pelat al que es deixaven unes quantes branques que ,a tall d'escalons, ens permetien fer-lo servir com si fos una escala i pujar un ressalt.

I ja per dins d'aquelles faixes i cingleres, seguin una sendera amb marques roges que de tant en tant costen de veure.

Travessarem el bons del barranc i seguirem una estoneta barranc amunt. Si ens desviessim avall, trobariem la Cova de l'Aigua. Alla a baix, corre el Barranc de Barretes

Els barrancs baixen amb fort desnivell i al poc de creuar-los i veus el fons allà baix. Hem canviat de barranc i ara anem resseguin el marge dret del Barranc d'Orió

En alguns moments, cal estar atent a l'estretor de la sendera
Al fons, el Barranc de Lloret

Aquest punt es important. Cal baixar per una empinada canaleta. Curta pero que demana atenció.

Alla baix vorem que la sendera continua.

Si mirem a latra banda del Barranc d'Orió ens semblarà impossible haber de passar per alli

En uns petits plans descansarem i vista amun descobrirem el Pont foradat d'Orio. L'ull del cíclop. Ens podem acostar a la vora i amb mes o mens treballs podriem arribar al GR 7 que passa una mica mes amunt

Deixarem els plans

i tornarem a entrar al bosc tancat. Ja ens estem arrimant a la llera del Barranc, que el creuarem. Allí si pugesimm barranc amun pel seu vessant esquerre trobariem la Font del Rominguer i poc despres el GR7, vora la travessa del cami

Passat el barranc, el paissarge canvia una mica.

El bosc es fa mes frondos

Els espais oberts agafen força

A partir d'aci i fins al Collet del Migdia he de ser molt escrupulosos en seguir les marques roges i la sendera, doncs es la part mes perdedora de l'itinerari.

Ja som a tocar el Collet del Migdia

Passarem vora la Font de la Roca la Penya, o es banyen els voltors

I la plana se'ns obrira al davant.

Tenim al davant la Roca del Migdia i al fons el Barranc de Lloret

A l'altra banda de vall, la Roca Xapada, el castell de l'Airosa, la pista de La Vall  al Coll Ventos, ..

I per fi, el Coll dels Morralets, la porta d'eixida

Un cop al coll, trobarem una sendera que baixa al Barranc de Lloret per l'Escarisso de Borosa, pero nosaltres agafarem la que puja, amb fort pendent, entre la pineda.

Fins la bifurcació a Cova Ebre

Dintre de la qual esta la Font de Cova Ebre

Desfarem el bocinet de sendera fins trobar la que ens pujava i en dos minus, la abandonarem per una altra a esquerra (50 metres) per anar als

I alli podem visitar els Bassis de Cova Ebre

Tornarem a la sendera principal i , .. amunt. Ignorarem una bifurcacio que ens baixaria cap a Cova Pintada.

I si ens girem d'esquena, .. el delta, el Montsia, .. Alla baix, el Barranc de Cova Pintada
Un centenar de metres mes ... fins arribar al GR7, a la Travessa del cami.
A partir d'ara, les marques roges i blanques

I una nova visió del Barranc d'Orió, pero des de la seua capçalera

I l'Airosa, el Montsia, el Barranc de Lloret, ... novament
Passarem per un curios pas entre roques

Ens podem desviar uns metres per agabfar aigua a la Font Roja

O disfrutar dels arbres del camí

Fins a trobar la bifurcació que en dos minuts ens pujarà a la Cova del Vidre

I ja, als cotxes, on podrem gaudir d'aquesta panoràmica. Nomes ens resta poder païr lentament, ja a casa, de tot allò que hem viscut avui.

Aquest itinerari dirigit per Juanjo Capseta el vaig fer amb els companys del C.E. Rafalgarí de La Senia i L'Aula de Natura de Vinaròs

LES FOTOS GEOREFERENCIADES,ACI

1. Fastuoso recorrido. ¿Para cuando la font del Rominguer y la conexión con la Travesa del Camí?